Stad schenkt dankkapelletjes aan gezinnen

Op 26 december 2015, over deze onderwerpen: Erfgoed

Vier gezinnen hebben een dankkapelletje uit handen van cultuurschepen Kurt Himpe ontvangen. Zij stelden zich kandidaat om zo'n kapel aan hun gevel op te hangen.

"Op het einde van WO II verschenen op tal van plaatsen in Izegem blauwe kapelletjes aan de gevels van gebouwen", zegt Himpe. "Tijdens de oorlogsjaren werd gebeden tot Maria om gespaard te blijven van miserie. Als dank werden op het einde van de oorlog in de stad blauwe kapelletjes opgehangen en die zijn er nog altijd. Plots doken vier resterende kapelletjes op in de gebouwen van de Kunstacademie en voor deze kapellen zocht het stadsbestuur kandidaten. "We zijn tevreden dat vele gezinnen zich kandidaat stelden om zo'n kapel aan de gevel te hangen. Voor de kapellen een nieuwe stek konden krijgen, was er wel wat werk aan. Enkele mensen van de museumdienst knapten de kapellen weer op. Er werden ook nieuwe beeldjes gekocht en de nodige opschriften werden op de kapellen aangebracht", zegt museumconservator Hilde Colpaert. De kapelletjes werden geadopteerd door de familie Pauwels, Huysentruyt en Kurt Vandaele. Ingrid Baekeland kreeg een kapelletje van haar zoon Ivan.

Voorstelling van de kapelletjes op het stadhuis. - Foto Bogaerts

Bron: VDI op hln.be; Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 26.12.2015, p. 45