Stad wil reuzen in ere herstellen

Op 6 december 2013, over deze onderwerpen: Erfgoed

Schepen van Erfgoed Kurt Himpe (N-VA) gaat op zoek naar peters en meters voor de vier Izegemse reuzen. "Met een werkgroep willen we onze historische reuzen weer in ere herstellen en opnieuw in het straatbeeld brengen", legt hij uit.

Het idee om de stadsreuzen Tillo van den Bond, de Rosten van Kachtem en Tijl en Nele opnieuw van onder het stof te halen, leeft al een tijdje. "Bij grote evenementen en feesten in Izegem moet de bevolking ze weer te zien krijgen", aldus schepen Kurt Himpe. "Nu staan ze veilig opgeborgen in de loodsen van de technische dienst, maar hun plaats is onder de mensen. "Bij manifestaties als de Batjes, de kermis en het Herfstmuziekfestival moeten ze door de straten kunnen paraderen."

Ook belleman Guy Vandendrissche is voor het idee gewonnen, stelt Himpe.

De laatste keer dat de reuzen de Izegemnaars konden begroeten, dateert al van 2005. "Bij de heropening van de Centrale Doortocht wandelden ze trots door de straten, maar sinds die dag staan ze te verkommeren in de stadsloodsen. En daar willen we nu dringend verandering in brengen."

"De vier reuzen zijn volledig ontmanteld en hun kledij is veilig opgeborgen. Maar er moeten enkele herstellingen uitgevoerd worden, zowel aan de kledij als aan de constructies zelf."

Daarom lanceert de stad nu een oproep naar kandidaten voor een werkgroep die de toekomst van de vier stadsreuzen moet uittekenen. "We zien hen als peters en meters die zullen bestuderen wat mogelijk is om een reuzenwerking weer in het leven te roepen. Daarvoor kunnen we al een beroep doen op de erfgoedvereniging TERF, maar we zijn ook van plan om contact op te nemen met Reuzen in Vlaanderen, dat de reuzencultuur in Vlaanderen wil promoten."

Maar Kurt Himpe is dus ook op zoek naar 'gewone' Izegemnaren die een hart voor de stadsreuzen hebben. "Het heeft immers geen zin om de reuzen te restaureren als we ze toch niet zullen gebruiken."

Er wordt al nagedacht over een samenwerking met de heemkundige kring Ten Mandere om de geschiedenis van de stadsreuzen te vervolledigen. "Ook een project met het Instituut de Pélichy is mogelijk. Hun modeafdeling kan de kledij onder handen nemen. Ondertussen hebben we met meubilair-, textiel- en decoratiebedrijf Himpe-Desmet uit Izegem al een peterbedrijf gevonden dat aan de restauratie wil meewerken."

"We zijn er zeker van dat de Izegemnaren de vernieuwde reuzen zullen toejuichen. Ze behoren tot ons erfgoed, dat mogen we niet teloor laten gaan."

Dat Izegem een rijke reuzencultuur heeft, bewijst volgende anekdote. "In een oud document in het Slossefonds in de Izegemse dekenij steekt ook een tekst die handelt over een feest op 26 augustus 1827 en er was een stoet waarin melding gemaakt wordt van reuzen. Of het Izegemse reuzen zijn, is niet echter geweten", besluit Kurt Himpe.

Bron: Krant van West-Vlaanderen