Stelt stad privéparkeerbedrijf aan?

Op 22 november 2013

"In de vorige legislatuur kon de stad nog 60 miljoen euro, investeren, terwijl dat nu maar 25 miljoen euro is", weet burgemeester Bert Maertens (N-VA). "We gaan echter de belastingen niet verhogen en er vallen geen naakte ontslagen bij het gemeentepersoneel."

Parkeerbedrijf

Dat de stad de broeksriem moet aanhalen, blijkt verder uit het lange lijstje besparingen en manieren om nieuwe inkomsten te vergaren. Een van de opvallendste beslissingen is dat het tweejaarlijkse gratis stadsfestival Izegem Zomert en het Herfstmuziekfestival vanaf 2016 fusioneren. Beiden moeten het nu al met minder geld stellen. De stad maakt ook een denkoefening rond buitenschoolse kinderopvang Okido in Emelgem. "Die moet rendabel worden", beseft Maertens. "Of we zoeken een private overnemer onder de voorwaarde dat het personeel kan blijven." "We denken er ook over na een privaat parkeerbedrijf in te schakelen om te controleren in de blauwe zone", vervolgt Maertens. "We vragen momenteel offertes op. Twee controleurs kunnen per dag vier keer de zone afwandelen. De verwachte inkomsten kunnen oplopen tot 300.000 euro, maar er gaat wel een investering van 180.000 euro mee gepaard. Het gaat niet om een heksenjacht op chauffeurs, maar om betere controle."

Extra camera's

Om de veiligheid in de uitgaansbuurt rond de Markt verder te garanderen, investeert de stad 80.000 euro in extra camera's. "Nu hangt er één camera en die gaan we vernieuwen", weet de burgemeester. "Op de Markt komen er vier bij, zodat we alle zijstraten en het pleintje aan de bib ook in beeld kunnen brengen. In de Stationsstraat komen er nog eens twee camera's bij." Om het handelscentrum weer op de sporen te krijgen, komt er een doorgroeiwinkel voor starters, waar kleine ondernemers onder hetzelfde dak een ruimte huren. Er komen ook pop-upwinkels en tijdelijke tentoonstellingsruimtes om de leegstand aan te pakken. Verder heeft het stadsbestuur plannen om gratis wifi voor shoppers te installeren en ook de opstart van het Huis van de Economie vormt een speerpunt.

Meer groen

"Ook het toerisme willen we aanzwengelen en daarom trekken we 3 miljoen euro uit voor het nieuwe museum Eperon d'Or, dat in 2015 open gaat. Andere grote uitgave is een nieuw ontmoetingscentrum op de Bosmolens (600.000 euro). Wijkbewoners zitten daar nu in een afgeleefde barak en wij maken er straks een modern sport- en wijklokaal van." De stad investeert ook in meer groen. Uitschieters zijn de plannen om in het handelscentrum en de wijken meer groenzones en parken te creëren (800.000 euro) en om in Kachtem een recreatie- en groenzone in de Vageweenstraat aan te leggen (540.000 euro). De volkstuintjes in Emelgem krijgen 45.000 euro steun en voor groene wandel- en fietsverbindingen tussen de deelgemeentes en het centrum trekt de stad 200.000 euro uit.