Tegeltuintjes brengen kleur in straatbeeld

Op 1 december 2017, over deze onderwerpen: Wijkontwikkeling

Groendienst zorgt voor aanleg en plantjes

IZEGEM - Aline Verbeeck uit de Sint-Tillostraat is opgetogen met de tegeltuintjes voor haar gevel. “Het is zowel leuk voor de passanten als voor mezelf”, reageert ze.

Het tegeltuintje van Aline Verbeeck is het resultaat van één van de 14 aanvragen die bij de stad binnenkwamen. “Slechts op één konden we niet ingaan”, zegt schepen van Milieu Nadia Staes (SP.A). “Het voetpad was in dat geval te smal.”

Vroeger werd een subsidie gegeven bij de aanleg van tegeltuintjes. “Maar dit was niet echt een groot succes”, geeft de schepen toe. “Door de aanleg van de tegeltuintjes in handen te geven van de groendienst, hopen we op een beter resultaat. We maakten een nieuw reglement in de brochure ‘Meer hart voor je buurt’ en stimuleren de inwoners op die manier om kleur te brengen in het straatbeeld.”

Voorwaarden

De eigenaar van een woning of een huurder met goedkeuring van de eigenaar, kan via het aanvraagformulier en na toelating een tegeltuintje laten aanleggen. Indien de voetpadtegels 30 cm of groter zijn mag slechts 1 tegel worden ingenomen tegen de gevel van de woning. Indien de voetpadtegels kleiner zijn dan 20 cm kunnen 2 tegels worden ingenomen tegen de gevel van de woning. Het voetpad moet echter voldoende breed zijn, zodat na inname van het gedeelte voor een tegeltuintje, het voetpad nog minstens een normale doorgang van 1,20 m toelaat. Het tegeltuintje moet op minimaal 50 cm van de aanpalende woning liggen.

“Indien aan de voorwaarden is voldaan, komt iemand van de groendienst langs om de tegel(s) weg te nemen en plantjes te voorzien”, zegt schepen Staes.

Druivelaar

“De groendienst geeft bovendien ook advies rond de keuze van de planten voor het tegeltuintje. De aanvrager staat achteraf in voor het onderhoud ervan.”

Bij Aline Verbeeck prijkt er onder meer een druivelaar. “Het is maar de vraag of we er ooit druiven zullen van plukken, maar de aanblik is alvast mooi”, besluit ze.

Bron: MI - Foto Frank, KW De Weekbode Izegem, 01.12.2017, p. 20

KW De Weekbode Izegem, 01.12.2017, p. 20