Vier kapelletjes uit Tweede Wereldoorlog hebben nieuwe stek

Op 18 december 2015, over deze onderwerpen: Erfgoed

Op vrijdag 18 december overhandigde schepen van Erfgoed Kurt Himpe aan vier Izegemse gezinnen een Mariakapel. Na een oproep van het stadsbestuur stelden ze zich kandidaat om zo’n kapel aan hun gevel op te hangen.

“Op het einde van de Tweede Wereldoorlog verschenen op tal van plaatsen in Izegem blauwe kapelletjes aan de gevels van gebouwen”, zegt schepen Himpe. “Tijdens de oorlogsjaren werd gebeden tot de Heilige Maagd Maria om gespaard te blijven van schade en miserie. Als dank werden op het einde van de oorlog overal blauwe kapelletjes in de stad opgehangen en die zijn er nog altijd. Ze worden trouwens ook nog altijd netjes onderhouden door een aantal vrijwilligers.”

Plots doken vier resterende kapelletjes op in de gebouwen van de Kunstacademie en voor deze kapellen zocht het stadsbestuur kandidaten. “We zijn bijzonder tevreden dat er onmiddellijk heel wat gezinnen zich kandidaat stelden en zo’n kapel aan de gevel willen ophangen. Maar vooraleer de kapellen een nieuwe stek konden krijgen, was er heel wat voorbereiding en werk aan. Enkele mensen van de museumdienst knapten de kapellen opnieuw op. Zij zorgden voor het enduiren, afwrijven en schilderen. Er werden ook nieuwe beeldjes gekocht en de nodige opschriften werden aangebracht op de kapellen”, aldus museumconservator Hilde Colpaert.

De kapellen zullen door de technische dienst opgehangen worden in de Sint-Crispijnstraat, de Nederweg, de Abelestraat en de Hogestraat.