Wallemote te huur voor privéfeestjes

Op 29 november 2013, over deze onderwerpen: Patrimonium

Het kasteel Wallemote sluit na de zomervakantie 2014 voor een jaar de deuren. De binnenkant wordt compleet gerenoveerd. Eens klaar zal het kasteel ook te huur zijn voor privé-initiatieven.

Om en bij de 1,8 miljoen euro zal de renovatie van kasteel Wallemote kosten. Het stadsbestuur kan hierbij op 800.000 euro subsidies rekenen. Al in de vorige legislatuur koesterde het toenmalige bestuur plannen om het kasteel binnenin volledig te renoveren. "Die plannen hebben we nu lichtjes bijgestuurd", aldus schepen van Patrimonium Caroline Maertens die ons meeneemt op een virtuele rondleiding doorheen de toekomstige indeling van het kasteel dat heel populair is bij verenigingen.

"Ook in de toekomst krijgen verenigingen absolute voorrang bij het gebruik van Wallemote", verzekert de schepen. "Maar door het uitbreiden van de beschikbare ruimte zullen er meer mogelijkheden zijn."

Die uitbreiding komt er doordat in de kelder het sanitair wordt ingericht. Ook is er in de kelder plaats voor berg- en vergaderruimte. Het gelijkvloers blijft voorhanden voor verenigingen en ook de eerste etage komt beschikbaar. Ook daar wordt vergaderruimte ingericht. Er is sprake van een drietal ruimtes die desgewenst van elkaar kunnen afgescheiden worden. De conciërgewoning die zich nu op de eerste etage bevindt, verhuist een verdieping hoger. Om alles vlot bereikbaar en toegankelijk te houden wordt ook een lift geïnstalleerd. Een uitgebreide keuken is niet aan de orde. Die is moeilijk in te richten en een rondvraag leerde dat niemand van de gebruikers daar echt op zit te wachten. Meestal wordt indien nodig door de gebruikers een beroep gedaan op externe catering.

Ook aan de parkeersituatie wordt niet geraakt. Uitgezonderd voor laden en lossen dienen de voertuigen onverminderd verder gebruik te maken van de parking vooraan het domein langs de Kokelarestraat. Dit is wel een eindje stappen, maar ook dat was volgens de rondvraag geen bezwaar.

Het bestuur wil dat het kasteel, in het uniek decor van het provinciaal domein, optimaal gebruikt wordt. Daarom wordt ook geopteerd om het open te stellen voor privégebruik. "Teambuildingactiviteiten, seminaries maar ook babyborrels of communiefeesten, zullen er kunnen georganiseerd worden", aldus de schepen van Patrimonium. "Ook de provincie is akkoord zolang het om activiteiten gaat die te rijmen vallen met de stille omgeving waarin het kasteel ligt. Fuiven en luidruchtige feesten zijn uitgesloten. De activiteiten moeten bij voorkeur plaatsvinden tussen zonsopgang en zonsondergang. "De stad zelf en eventueel de provincie kunnen eveneens een beroep doen op de accommodatie."

Wat het privéverhuur betreft, zal de stad marktconforme tarieven hanteren. "Op die manier sluiten we oneerlijke concurrentie met soortgelijke initiatieven in de privésector uit", klinkt het nog.

De werken zullen starten na de zomervakantie van 2014 en moeten in principe afgerond zijn in juli 2015. Tijdens de renovatie gaat het kasteel volledig dicht. Verenigingen die vaste gebruikers zijn van het kasteel werden hiervan op de hoogte gebracht.

Bron: Krant van West-Vlaanderen