Wat betekent Corona voor onze dieren?

Op 1 april 2020

De Coronacrisis heeft ook gevolgen voor het dierenwelzijn in Izegem en in Vlaanderen.  Onze schepen van Dierenwelzijn Lisbet Bogaert maakte een handig overzicht van  de verschillende maatregelen die betrekking hebben op dieren.

• Winkels die ook dierenvoeding verkopen zijn open onder voorwaarden. Winkels die voeding slechts als secundair product aanbieden, moeten sluiten.
  • Je kan nog bij de dierenarts terecht, enkel op afspraak. Neem daarom eerst telefonisch contact.
  • Diereneigenaars mogen hun dieren in de wei of op stal blijven opzoeken.
  • Wandelingen in openlucht zijn toegestaan dus ook met je hond.
  • De verzorging van dieren blijft essentieel, of het nu je eigen dieren zijn, in beroepsverband, of als vrijwilliger, dus ook in dierentuinen, proefdierlabo’s, kinderboerderijen, van zwerfkatten, ... Als je dier over de grens zit, neem je best de nodige documenten mee die dit kunnen aantonen.
  • Dierenasielen zijn gesloten. Bezoek is niet toegestaan. Adoptie en afstaan van dieren kan maar enkel op afspraak en mits respecteren van de algemene voorwaarden (afstand, hygiëne, beperkt aantal personen, ...). De opvang en essentiële verzorging van dieren is cruciaal en dus toegelaten. Ook vrijwilligers mogen hieraan bijdragen.
  • Dierenpensions zijn open maar enkel voor mensen die nood hebben aan essentiële opvang van het dier (bijv. overlijden van een dicht familielid, opname in het ziekenhuis, ...).
  • Dierencrematoria zijn open op afspraak en mits respecteren van de algemene voorwaarden.
  • Dierenkapsalons zijn gesloten.
  • Dierenparken en kinderboerderijen zijn gesloten.
  • Wedstrijden zijn verboden.
  • In het kader van het zwerfkattenbeleid in Izegem kunnen zwerfkatacties zoals het vangen van zwerfkatten, laten steriliseren bij een dierenarts, terug uitzetten… blijven doorgaan.