Wereldfestival viert 25ste jaargang

Op 28 juni 2017, over deze onderwerpen: Cultuur
Het organisatiecomité bij de gigantische feesttent voor het 25ste Wereldfestival. - Foto VDI

Gigantische feesttent moet 10.000 bezoekers lokken

IZEGEM - De wereld op een zakdoek. Dat krijgen bezoekers vanaf donderdag tot en met dinsdag 4 juli te zien in een gigantische feesttent op het domein van De Leest. Een reeks internationale volksdansgroepen geeft er het beste van zichzelf en ook folkloremarkt Bazaar Mundial steekt in een nieuw jasje.

"We organiseren tweejaarlijks, maar hebben toch 52 jaar nodig gehad om aan 25 festivals te komen door een onderbreking om financiële redenen in de jaren '70", zegt Rob Kindt, mede-organisator sinds 1982.

Met ruim tweehonderd buitenlandse dansers die bij gastgezinnen terecht kunnen en de opbouw van een tent met plaats voor duizend personen was het ook nu weer een huzarenstukje om alles op tijd af te krijgen. Dat er dan al eens iets mis loopt, neemt de vzw Booserik er noodgedwongen bij. "Dit jaar moest de groep uit Zuid-Afrika door subsidieproblemen bij hun overheid op het laatste moment afhaken", vertelt Rob. "Op de valreep konden we nog twee vervangers voor één voorstelling vinden. Voor zondagavond konden we nog de groep Su Nraghe uit Sardinië strikken. Voor de slotvoorstelling op dinsdag 4 juli hebben we één van de toppers van de voorbije jaren terug gehaald: Ballets Camagua uit Cuba. De enige groep die er ooit in slaagde ons podium letterlijk in vuur en vlam te zetten en een mooie afsluiter voor deze jubileumeditie."

Samenwerking

De avondvoorstellingen lopen van donderdag tot en met zaterdag. De middagvoorstellingen op vrijdag, zondag en dinsdag worden verzorgd door groepen uit Argentinië, Boerjatië (een autonome republiek in Rusland, red.), Bulgarije, Turkije en Die Boose zelf.
Het Wereldfestival blijft voor zijn openings- en slotceremonie samenwerken met Izegemse dansverenigingen. Toch komt er op zondagavond geen aparte voorstelling meer door Izegemse dansgroepen.
"We hebben een heel trouw publiek die de buitenlandse groepen aan het werk willen zien. En dus komt er op zondagavond een voorstelling met alle buitenlandse gastgroepen", klinkt het bij algemeen coördinator Raf Dujardin.
De voorstelling op maandag verdwijnt. Op zaterdag en zondag wordt ambachten- en folkloremarkt Bazaar Mundial in een nieuw kleedje gestopt.

Veiligheidsmaatregelen

"We geven er extra kleur aan met een mooiere inkleding met vlaggen en lampionnetjes, maar bijvoorbeeld ook kinderanimatie, een theeceremonie en Suikerfeest", weet coördinator Bart Dewitte.
Verder zijn er ook folkfuiven na elk optreden. Op zondag zijn er een aperitiefconcert en een mundiale viering.
Het festival neemt ook enkele maatregelen in het kader van terreurniveau 3.
Zo zijn grote rugzakken en sporttassen niet toegelaten op het festivalterrein. Ook grote handtassen worden aan de twee ingangen gecontroleerd.

Meer info over de prijzen en line-up vind je terug op de site www.wereldfestivalizegem.be

Bron: Valentijn Dumoulein op hln.be; Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 28.06.2017, p. 16

Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 28.06.2017, p. 16