Izegem bundelt sociale kruidenier De Stamper, Fietsbieb en Babytheek

Op 26 juni 2024
Circuliz

De stad Izegem stopt na de zomer zijn Fietsbieb, Babytheek en sociale kruidenier De Stamper onder één dak, genaamd Circuliz. Het initiatief krijgt vorm in het voormalige pand van Focus Brandstore langs de Roeselaarsestraat.

"Circuliz zal een plek zijn waar duurzaamheid, sociale cohesie en toegankelijkheid centraal staan. We brengen verschillende sociale initiatieven dichter bij de mensen te brengen, zeker bij mensen die het (financieel) wat moeilijker hebben", aldus burgemeester Bert Maertens.

De centrale locatie in de Roeselaarsestraat speelt hier dan ook een belangrijke rol. Circuliz is zowel met het openbaar vervoer gemakkelijk bereikbaar en voor de auto is voldoende parking voorzien. Ook te voet als met de fiets is het pand zeer toegankelijk. In eerste instantie huisvest Circuliz de Fietsbieb, Babytheek en sociale kruidenier De Stamper, maar op termijn kunnen nog andere sociale initiatieven zoals de Pamperbank, het Repair Café en het Rap op Stap-kantoor er een plaats krijgen. ’t Kringske en Krijo zullen er alvast ontmoetingsmomenten organiseren.

Het grote voordeel is dat we hier bijna 1.000 m² ruimte hebben”, zegt Bert. “De kruisbestuiving die hierdoor zal ontstaan is ideaal. We huren dit pand voor een minimumperiode van negen jaar en daarna evalueren we terug. Op termijn komen er nog andere panden van de stad vrij, zoals de huidige bib of de academiegebouwen. Tegen dan zal dat plaatje veel duidelijker zijn, maar we zijn blij dat we de komende jaren hier al goed zitten.”

De Fietsbib bijt in september de spits af, daarna volgt de Babytheek. De aparte structuren van de vzw's blijven wel behouden, de organisaties blijven dus afhankelijk van giften en schenkingen. Vrijwilligers die de organisaties een handje willen helpen, kunnen zich altijd aanmelden in het Sociaal Huis.