Heemkring Ter Mandere helpt Izegem met stadsarchief

Op 20 december 2013, over deze onderwerpen: Erfgoed

Tijdens de opening van de tentoonstellingHet gebeurde in Izegem in 1963 kondigde schepen van Archief Kurt Himpe (N-VA) aan dat de stad zal samenwerken met de heemkundige kring Ten Mandere voor het stadsarchief.

'De archiefwerking is al jaren een pijnpunt. Met het stadsbestuur willen we eindelijk werk maken van een degelijke werking. Door de samenwerking met Ten Mandere hebben we een aantal troeven. In de eerste plaats komt er een inventaris van de oude documenten. Er wordt nagegaan of sommige oude stukken moeten gedigitaliseerd worden. Maar het is ook de bedoeling dat er onderzoekswerk gebeurt en dat er publicaties verschijnen', aldus schepen Himpe.

De samenwerking met Ten Mandere is enkel bedoeld voor het oude archief. De stukken van de stadsdiensten komen niet in aanmerking. De heemkundige kring zal ook zorgen voor de publiekswerking. Als externen oude documenten willen bestuderen voor bijvoorbeeld een scriptie, dan zal Ten Mandere die onderzoekers of studenten begeleiden. De stadsdiensten zullen zelf de komende maanden hun archief in orde brengen.

De tentoonstellingHet gebeurde in Izegem in 1963 loopt nog tot en met 15 januari in de bibliotheek. Er wordt vooral met foto's teruggeblikt op vijftig jaar geleden. De expo is gratis toegankelijk tijdens de openingsuren.

Bron: Het Nieuwsblad