U bent hier
Stadspersoneel moet vanaf januari uur langer werken
IZEGEM - Het stadspersoneel moet vanaf 1 januari 38 in plaats van 37 uur aan de slag. Dat heeft de gemeenteraad beslist.
Het huidige arbeidsreglement dateert van 2004. Omdat een aantal aanpassingen zich opdrongen? werd gekozen voor een compleet nieuw reglement. Uitspringer is de afschaffing van een wekelijks uur dienstvrijstelling, waardoor het stadspersoneel voortaan 38 in plaats van 37 uur zal moeten werken. ‘Een eerbaar voorstel,’ verdedigde burgemeester Bert Maertens (N-VA) de beslissing, ‘als je het vergelijkt met maatregelen die zich elders opdrongen, zoals bijvoorbeeld naakte ontslagen in Meulebeke.’
Tegenover de verlenging van de werktijd wordt een aantal compensaties gesteld. Zo zal het aantal vakantiedagen dat groeit volgens jaren dienst sneller toenemen. Het personeel kan ook flexibeler de werkuren regelen met tot twee keer per dag een pauze. Wat ziekteverzuim betreft, zal een zogenaamde Bradfordfactor gehanteerd worden. Personeelsleden die een atypisch gedrag vertonen zullen een controlearts over de vloer krijgen.
Op Vlaams Belang na keurde de gemeenteraad het nieuwe arbeidsreglement goed. ‘Hoe kan je die compensaties immers aan de buitenwereld uitleggen? In de privésector wordt gesnoeid zonder tegemoetkomingen. Mensen zullen dit moeilijk slikken’, zei gemeenteraadslid Stefaan Sintobin.
Bron: fmr op nieuwsblad.be