U bent hier
Izegemse bibliotheek zet goede cijfers neer

De Izegemse bibliotheek blikt terug op een succesvol 2016. “De spectaculaire stijging in het aantal bezoekers en uitleningen toont aan dat de investeringen in de bibliotheekwerking vruchten afwerpen”, zegt schepen van Bibliotheek Kurt Himpe (N-VA).
“Sinds de grote investeringen in de bibliotheek in 2014 met onder andere nieuwe computers, nieuw meubilair, het zelfscansysteem en de vernieuwing van de inkom is de neerwaartse evolutie in het aantal bezoekers en het aantal uitleningen omgebogen naar een positieve trend”, verduidelijkt Himpe. “Het aantal uitleningen steeg spectaculair van bijna 207.000 in 2014 naar 246.000 in 2016. Er is elk jaar ook een grote inspanning om de collectie te actualiseren en uit te breiden zodat het aanbod voor de bibliotheekbezoeker interessant is en blijft. Toekomstgericht zet de bibliotheek ook steeds meer in op e-readers en e-boeken. Zeer belangrijk was de invoering van het uniform tariefsysteem dat door steeds meer bibliotheken toegepast wordt. Lid worden van de bibliotheek kost vijf euro en daardoor kan men dan gratis ontlenen.”
Bijna 10.000 bezoekers per maand
“De bibliotheek is naast het kenniscentrum ook een belangrijke ontmoetingsruimte”, zegt schepen Himpe. “In 2015 trok de bibliotheek ongeveer 119.000 bezoekers aan en dat steeg vorig jaar tot net geen 129.000. De bibliotheek lokte vorig jaar dus bijna 10.000 bezoekers per maand naar het centrum. Er vinden ook tal van activiteiten plaats in de bibliotheek, zoals lezingen en tentoonstellingen. Ook het lopende project Blok@Bib bewijst alweer dat voor jongeren de bibliotheek een ontmoetings- en studielocatie is.”
Van aanbodgerichte naar vraaggerichte werking
Ook de werking van de bibliotheek zelf wijzigde de laatste jaren. “Vroeger stelde een bibliotheek een collectie ter beschikking. Nu werkt de bibliotheek vraaggericht”, legt bibliothecaris Nicolas Cappelle uit. “Iedereen kan in de bibliotheek terecht met zijn of haar vragen. Door de implementatie van de zelfscanbalies kan het personeel de vrijgekomen tijd efficiënter inzetten voor de bezoeker en deze persoonlijke aanpak wordt sterk geapprecieerd.”
Dat de bibliotheek meer en meer het aanspreekpunt wordt, blijkt ook uit concrete cijfers. “In 2016 kreeg het personeel meer dan 2.800 vragen over de bibliotheekwerking zelf, zoals het gebruik van de catalogus of de e-reader of specifieke vragen over boeken. In 2015 waren er dat net iets meer dan 2.000”, zegt de bibliothecaris. “Maar de vraagstelling gaat ook veel ruimer en dan kan de bibliotheek ook zijn rol spelen als algemeen aanspreekpunt.”
“Ook de projectwerking zal nog sterk uitgebreid worden, waardoor de bibliotheek nog meer mensen wil bereiken”, besluit Nicolas Cappelle.
Jaar | Aantal uitleningen |
2011 | 235.200 |
2012 | 232.905 |
2013 | 224.777 |
2014 | 206.742 |
2015 | 236.453 |
2016 | 246.796 |