De eindejaarlijstjes van N-VA Izegem: deel 1

Op 26 december 2020

2020 was een veelbewogen en zeer apart jaar.  Uw vertegenwoordigers van N-VA Izegem blikken een laatste keer terug op het afgelopen jaar en geven elk een antwoord op vier vragen. Schepen Lothar Feys en gemeenteraadslid Diederik Pattyn bijten de spits af.

Lothar Feys:

1.Hoe blik jij terug op het bijzondere coronajaar 2020?

In alle eerlijkheid: slecht. Het heeft ons als mens geraakt in wat ons mensen maakt: elkaar ontmoeten, lachen, wenen, feesten, graag zien,…het zijn dingen waar we altijd van zeggen dat we er soms te weinig tijd voor maken samen met onze geliefden. Nu we niet in de mogelijkheid waren om die dingen te delen met familie en vrienden beseffen we pas hoe belangrijk het is voor ons “gelukkig zijn”.

2. Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

Zonder twijfel het feit dat het lokale niveau in deze corona-crisis heeft getoond een enorm sterk politiek niveau te zijn. Concrete oplossingen voor praktische zaken werden op lokaal niveau op een professionele manier aangeboden terwijl het vertrouwen in het federale beleidsniveau opnieuw een serieuze knauw heeft gekregen. Was er nog een klein beetje geloof in onze federale staatsstructuur dan is dat nu volledig weg.

3. Wat was jou het beste radio en/of tv-programma, toneelstuk, concert, boek, film, cd of optreden in 2020?

TV-programma: het volledige wielerjaar met dank aan Remco Evenepoel en Wout Van Aert.

4. Wie wens je wat toe voor 2021?

Ik wens iedereen alles toe wat hij of zij wenst. Mijn gezin wens ik een gezonde uitbreiding toe.

Diederik Pattyn

1. Hoe blik jij terug op het bijzondere coronajaar 2020?

Net als iedereen ben ik verrast dat Covid erg lang duurt. Pas nu beseffen we hoe groot onze vrijheden zijn en hoe moeilijk we het hebben als die wat ingeperkt wordt. De verwarrende en amateuristische communicatie rond de diverse maatregelen typeert België. Verder ook de aangename vaststelling dat er nog solidariteit is tussen de mensen.

2. Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

Uiteraard de Vivaldi coalitie als een van de laatste stuiptrekkingen van een unitair land waar inefficiency en verkwisting onvermijdelijk zijn. Positieve feiten vind ik zeker in Izegem waar er verder geïnvesteerd wordt in fietsbeleid, infrastructuur, groen en veiligheid.

Het beste optreden was een geïmproviseerde act van mijn kleinkinderen.  Of hoe kinderen creatief en ontwapenend kunnen zijn. Als boek kies ik met ruime voorsprong  ‘Het complot van Laken’ van schrijver-journalist Johan Op De Beeck

4. Wie wens je wat toe voor 2021?

Ik hoop dat de Covid maatregelen overbodig worden. Verder wens ik ieder een goed gevoel met ruimte voor zijn persoonlijkheid en ongeacht de leeftijd, wat plaats voor initiatief en creativiteit. Dat 2021 boeiend mag zijn.