De eindejaarslijstjes van N-VA Izegem: deel 5

Op 31 december 2020

2020 was omwille van COVID-19 voor iedereen een bijzonder jaar, ook voor onze burgemeester Bert Maertens.  Bert blikken een laatste keer terug en op het afgelopen jaar en kijkt ook al even vooruit naar 2021 via deze vier vragen.

1. Hoe blik jij terug op het bijzondere coronajaar 2020?

Het was een heftig jaar. De erg grote impact van een virus op ons dagelijks leven kon niemand vooraf voorspellen. Nu beseft iedereen des te meer hoe belangrijk een goede gezondheid is, hoe waardevol onze vrijheid is, hoe kostbaar de affectie is van vrienden en familie, maar ook welke schoonheid de natuur dicht bij huis te bieden heeft. Dat laatste is toch iets waarvan ik hoop en denk dat het een blijvertje wordt.

2. Wat was voor je het meest opvallende politieke feit van het voorbije jaar?

De vorming van de Vivaldi-regering, tegen een meerderheid van de Vlaamse kiezers in. Nu maskeert de allesoverheersende coronacrisis heel veel, maar daarna zal snel duidelijk worden dat dit niet de krachtdadige ploeg is die ze probeert uit te stralen. Vivaldi zal helaas zorgen voor een barslecht klinkend muziekstuk voor de Vlamingen: meer belastingen voor wie werkt en onderneemt en amper besparingen, een te zacht migratiebeleid, een naïeve kijk op energie en milieu en een exploderend begrotingstekort, met de torenhoge factuur voor onze (klein)kinderen.

3. Wat was jou het beste radio en/of tv-programma, toneelstuk, concert, boek, film, cd of optreden in 2020?

COVID-19 deed me Netflix ontdekken, nu ik eens niet elke avond nog vergaderingen buitenshuis op de planning had. Ik ontdekte er heel wat mooie series, zoals bijvoorbeeld La Casa de Papel, Bodyguard, Homeland, The Missing, Los Favoritas de Midas... Maar mijn absolute favoriet is toch The Bridge, een Zweeds-Deense misdaadreeks die zich afspeelt in en rond Kopenhagen en Malmö, twee steden in twee landen die verbonden zijn door een gigantische brug.

4. Wie wens je wat toe voor 2021?

Ik wens iedereen een kerngezond en zorgeloos jaar toe. Dat mag wel zou ik denken, na zo’n lastig jaar als 2020. Al beseft iedereen dat zeker de eerste helft van het nieuwe jaar nog niet “normaal” zal zijn. Daarvoor moeten we wachten tot de overgrote meerderheid van de bevolking is gevaccineerd tegen COVID-19. Maar hopelijk kunnen we met z’n allen snel de coronabladzijde definitief omslaan. En laat ons dan maar weer volop elkaar vastpakken, kussen geven, uit eten gaan, gezellig iets drinken samen en genieten van optredens en muziekfestivals. Dan zullen we de miserie van 2020 snel kunnen vergeten.