Definitieve aankoop door Agentschap Natuur en Bos: kasteelpark Blauwhuis voor altijd toegankelijk voor bezoekers

Op 1 september 2020, over deze onderwerpen: Patrimonium, Ruimtelijke ordening, Toerisme

Het kasteelpark Blauwhuis is sinds april 2017 opengesteld voor het publiek. In afwachting van een definitieve aankoop door de Vlaamse overheid, sloten de stad, de toenmalige eigenaars en het Agentschap Natuur en Bos (ANB) hiervoor een tijdelijke samenwerkingsovereenkomst. Recent ging ANB over tot de definitieve aankoop van het kasteelpark en kocht projectontwikkelaar Urbes het monumentale kasteel. “Daarmee wordt een droom van heel wat Izegemnaars werkelijkheid. Dankzij deze overeenkomsten blijft het kasteelpark voor altijd toegankelijk voor iedereen. Tegelijk worden het kasteel en de orangerie gerestaureerd en krijgen ze een passende en nuttige nieuwe invulling”, vertelt burgemeester Bert Maertens.

“Toen het kasteel enkele jaren geleden te koop kwam, aarzelden we niet. De stad dacht aanvankelijk nog even aan een eigen invulling voor het kasteel, maar startte dan heel snel de zoektocht naar een privé-investeerder voor het kasteel en partners voor het park. Van meet af aan was het de bedoeling om het park open te stellen voor onze inwoners en bezoekers. Dat was de grote drijfveer voor het stadsbestuur. Een prachtige groene long, tien hectare groot, pal in het centrum van Izegem. Dit moést gewoon een toegankelijk park en bos worden, een absolute meerwaarde voor onze stad”, stelt de burgemeester.

Het Blauwhuispark heeft ook een bijzondere natuurwaarde: het is de uitvalsbasis van enkele zeldzame vleermuizensoorten en een reigerkolonie. Dat, samen met de grote nood in Vlaanderen aan bos en groen dichtbij woonkernen, zorgde voor interesse bij ANB om het domein aan te kopen. Al snel was een tijdelijke samenwerkingsovereenkomst een feit en werd het park publiek toegankelijk, in afwachting van de definitieve verwerving. Daarna was het uitkijken naar een privé-investeerder die het kasteel zelf kon aanpakken en een nieuwe bestemming geven. Die ondernemer vond de stad in bouwbedrijf Urbes.

Groenzone middenin het stadscentrum

Urbes, de onderneming van Izegemnaar Jan Romel, verwierf eerder al de terreinen net naast het kasteelpark. “Na heel wat overleg werd door de stad op vooruitstrevende wijze gebruik gemaakt van de mogelijkheden binnen de ruimtelijke planning”, verduidelijkt schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Maertens. “Zo kon de private partner het beschermde monument aankopen, restaureren én een toekomst geven, met als tegenprestatie een ruimere ontwikkelingsmogelijkheid op het nabijgelegen terrein. Zo wordt de groenzone van het blauwhuispark optimaal doorgetrokken tot het stadscentrum én is het renoveren van het kasteel een haalbaar project voor de bouwheer.”

Ook Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir is geboeid door het project en kwam vandaag persoonlijk naar Izegem om het uitstekende nieuws aan te kondigen: “Deze aankoop is niet alleen belangrijk voor de inwoners van Izegem, maar ook voor de mensen die Izegem komen bezoeken. Iedereen kan voortaan genieten van deze groene long van zo’n 10 hectare groot in het centrum van de stad. Zeker na de recente lockdown was de vraag naar meer groen in de nabije omgeving nog nooit zo groot. Omdat niet iedereen de luxe heeft om dichtbij in de natuur te kunnen ontsnappen moeten en zullen bijkomende aankopen, zoals hier in goede samenwerking met de stad Izegem, navolging krijgen in de rest van Vlaanderen. Het Blauwhuispark is als het ware ook een paradijs voor de biodiversiteit. Het loofbos in het Blauwhuispark heeft de grootste natuurwaarde. In het centrale deel heeft er zich een reigerkolonie gevestigd. De ijskelder is een overwinteringsplaats voor verschillende vleermuissoorten. En ook de walgrachten hebben grote ecologische potenties. Met Natuur en Bos gaan we daar dan ook verder in investeren.”

Het Agentschap Natuur en Bos is de nieuwe eigenaar van het kasteelpark en staat in voor het beheer van de waardevolle natuur en de vijver. De stad zorgt, in ruil voor de openstelling voor het publiek, voor het onderhoud van de grote grasstroken. In de loop van deze bestuursperiode richt het stadsbestuur vooraan in het park nog een speelbos in.