Discussie in provincieraad over Vlaamse steun aan RESOC

Op 22 december 2014, over deze onderwerpen: Provincie

Verscheidene partijen dienden een motie in over de financiële steun aan RESOC en vroegen de provincieraad om bij de Vlaamse overheid aan te dringen deze werking verder te ondersteunen.

De N-VA – fractie steunde deze motie niet. “In de eerste plaats subsidieert de Vlaamse overheid het Erkend Regionale Samenwerkingsverband (ERSV) in de verscheidene provincies, niet de RESOC’s. Het is de West-Vlaamse ERSV die de middelen over de vijf RESOC’s in de provincie verdeelt. De Vlaamse overheid financiert het ERSV vanuit Werk en Economie voor ongeveer 1,3 miljoen euro. Vanaf januari 2015 worden de middelen vanuit Economie geschrapt en de steun vanuit Werk wordt verminderd met tien procent. Daarnaast is er bijvoorbeeld ook nog een provinciale ondersteuning aan de ERSV”, aldus provincieraadslid Kurt Himpe.

“Daarnaast moeten we vaststellen dat de West-Vlaamse ERSV eind 2013 over 1,7 miljoen euro financiële reserves beschikte. En dat terwijl de ERSV’s, zelfs tijdens de vorige bestuursperiode, aan alle besparingsrondes ontsnapten”, besloot Himpe.