Discussie over heraanleg Marktstraat

Op 20 december 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit

IZEGEM - Op de gemeenteraad in Izegem ontspon zich een lange discussie tussen meerderheid en oppositie over de plannen om de Marktstraat in 2016 te herinrichten. De invulling van het project wil de stad volgend jaar bepalen. Dan stelt ze een ontwerper aan, maar ze wil ook wachten wat de impact zal zijn van de controles op kortparkeren die een privébedrijf vanaf februari volgend jaar zal uitvoeren.

CD&V hekelde dat het nog minstens een jaar zal duren tot de straat er weer mooi bij ligt. "We hebben geen nood aan een volledige herinrichting," vindt raadslid Peter Defreyne. "Het wegdek werd zeven jaar geleden al aangepakt en toont geen gebreken en de openbare verlichting is twee jaar geleden vernieuwd. De straat ligt er echter troosteloos bij omdat de tegels van het voetpad en het straatmeubilair dringend aan herstel toe zijn. De stad kan die kleine ingrepen zelf doen met een minimum aan middelen. Dat we nu nog tot 2016 moeten wachten tot er schot in de zaak komt en dat er dan werken gebeuren die eigenlijk niet nodig zijn, is frustrerend. Het is gewoon een verkeerde optie."

Geert Leenknecht (Open Vld) vreest dat een aantal parkeerplaatsen zullen sneuvelen bij de heraanleg. Economieschepen Kurt Himpe (N-VA) reageerde geërgerd op de kritiek van de oppositie. "Door bepaalde omstandigheden kunnen we sommige ingrepen nu nog niet uitvoeren", zegt hij. "Door een bouwproject in de buurt is het geen optie om de Marktstraat nu af te sluiten omdat de Grote Markt dan helemaal onbereikbaar is en dat willen we niet. Bovendien zal een herstel van de voetpaden en parkeerstroken sowieso meer inhouden dan gewoon klinkers herleggen."

Bron: VDI op hln.be