Dorpshuis opgefrist

Op 13 oktober 2017, over deze onderwerpen: Patrimonium, Wijkontwikkeling

EMELGEM - Het opgefriste Dorpshuis aan het Emelgemseplein werd officieel heropend. Verenigingen en individuele personen uit heel Izegem kunnen er gebruik van maken. “Het gebouw is van jullie en voor jullie”, zei schepen voor Wijkontwikkeling Caroline Maertens.

De werken aan het vroegere gemeentehuis van Emelgem startten in juni en zijn sinds vorige week af. “Een investering waar ‘ontmoeting’ de rode draad vormt”, zegt schepen Caroline Maertens (N-VA). “Mensen samenbrengen, daar draait het vaak om als we spreken over het welzijn van stadsgenoten. En welzijn betekent ook gebruik kunnen maken van goed uitgeruste infrastructuur. Het vroegere gemeentehuis van Emelgem was op enkele lokalen na niet meer hedendaags en het zetelliftje al helemaal niet meer gebruiksvriendelijk. Het werd hoog tijd voor wat opknapwerken. De budgetten waren niet eindeloos en we moesten keuzes maken. We hebben het Dorsphuis Emelgem een volledige make-over gegeven.”

Grondig aangepakt

De elektriciteitsinstallatie werd vernieuwd en het volledig gebouw werd opgefrist. “Het gebouw werd volledig uitgerust met leadarmaturen. Zowel beneden als boven werden er ook ledstrips gebruikt om sfeer te geven. De verlichting werkt op bewegingsdetectie. De toneelzaal boven kreeg een verlaagd plafond, er is een nieuwe geluids- en lichtinstallatie, de gordijnen werden vernieuwd er is een super-automatisch nieuw toneelgordijn. Alle muren, plafonds, ramen en deuren kregen de nodige lagen verf of vernis werden geschilderd.”

“De oude zetellift wordt vervangen door een plateaulift, maar die zal pas in november geïnstalleerd worden”, vervolgt de schepen. “Het gebouw wordt daardoor helemaal toegankelijk voor rolstoelgebruikers.” Tijdens de werken moesten gebruikers van het gebouw tijdelijk elders onderdak zoeken. “Zij die er ‘s middags gingen eten konden moesten slechts één week naar een andere locatie. Goede buur Gwendoline Priem van Mandeldaele stelde haar zaal ter beschikking.”

Het Dorpshuis biedt nu al onderdak aan de KWB, het wijkcomité, de vriendenkring van de politie, het Sint-Pieterskoor en toneelvereniging Archontiko, die er eind deze maand haar eerste toneelvoorstelling geeft. Er worden van maandag tot en met vrijdag ook maaltijden geserveerd .

Bron: IB - Foto Wim, KW De Weekbode Izegem, 13.10.2017, p. 21

KW De Weekbode Izegem, 13.10.2017, p. 21