Een enorme toeristische troef

Op 9 juni 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed, Patrimonium

Nieuw museum Eperon d’Or vormt link tussen verleden en toekomst

IZEGEM - Met veel trots mocht Vlaams minister president Geert Bourgeois in zijn eigen Izegem een nieuwe parel aan de toeristische kroon toevoegen. Eperon d’Or werd in al zijn glorie hersteld en herbergt voortaan een groot deel van het historisch en economisch leven en bijhorende welvaart van de stad Izegem. De schoenen en borstels hebben Izegem wereldfaam bezorgd en dat moet duidelijk met zorg voor het nageslacht bewaard blijven.

Maar de schitterende Eperon d’Or moet meer zijn dan een museum alleen. Het moet de start betekenen van veel nieuwe economische bedrijvigheid en inspirerend werken bij de jonge ondernemende generaties. Dit was de toon die meteen gezet werd door de diverse sprekers bij de officiële opening.Dat Eperon d’Or veel meer is dan een blik op het verleden werd onmiddellijk duidelijk uit het interview met Myriam Vanlerberghe, Kurt Himpe en Tom Verbeke. Eperon d’Or moet de link vormen tussen het verleden en de toekomst. Men had het over het huis van de economie dat inspirerend moet werken.

“Erfgoed krijgt hier in Eperon D’Or een extra dimensie. Het verwijst naar het verleden maar even goed naar de toekomst want van hieruit kunnen nieuwe visies op economie en toerisme ontwikkeld worden”, vulde schepen Tom Verbeke nog aan.

Nieuwe projecten

“Het is een enorme toeristische troef met een onmiddellijke link naar de economie en er liggen nog veel andere plannen klaar om ontwikkeld te worden, zoals de aanwezigheid van de stoommachine. Ook rond stroom zit er een project in de steigers.”

Ook provincieraadslid Myriam Vanlerberghe, zelf afkomstig uit Izegem, had het over een enorme toeristisch troef waarbij het verleden plots een riante toekomst krijgt. “Schoenen en borstels hebben de aanzet gegeven voor een nieuw economisch elan in de borstelstad.”

Over het nieuwe borstel- en schoenenmuseum kregen we nog te horen dat een 350- tal vrijwilligers op geregelde tijdstippen in het museum aanwezig zullen zijn om deskundige uitleg te verschaffen. Het museum moet naar de toekomst toe uitgroeien tot een baken of een huis van de economie.

Teken van welvaart

Vlaams minister president Geert Bougeois vertelde echt te hebben uitgekeken naar dit moment.

“In deze stad ben ik ruim veertig jaar politiek actief geweest. Dit imposante gebouw in art deco-stijl mocht niet verloren gaan, want het was een factor van welvaart voor deze stad. Er moest dan ook een mogelijkheid bestaan om met subsidies over de brug te komen om het oude gebouw in al zijn vroegere glorie te herstellen.”

“We zijn er dan ook in geslaagd om 685.000 euro vanuit het Vlaams gewest erin te pompen en daar kwam nog eens 228.740 euro bij voor de verdere toeristische uitbating. Erfgoed is hierdoor een echte toeristische troef geworden. Kortom als Izegemnaar ben ik echt trots op deze realisatie, want stad Izegem heeft er nu een parel bij om in de etalage te zetten”, besloot een heel trotse minister president.

Bron: CLY, KW De Weekbode Izegem, 09.06.2017, p. 23