Eperon d’Or flitst terug naar jaren ’30

Op 17 oktober 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed
 © VDI De stad en het museum zijn klaar voor een feestweekend in jaren '30-stijl.

Straattheater, retrobal en feestdorp op officiële opening stadsmuseum

IZEGEM - Stadsmuseum Eperon d’Or keert begin november terug naar de hoogdagen van de schoen- en borstelindustrie. Hoewel het museum begin juni al de deuren opende, vindt de officiële opening het eerste weekend van november plaats. Dan plant de stad ‘In d’Or Out d’Or’, een feestweekend vol activiteiten in de sfeer van de jaren ’30.

“Veel mensen konden al eens met het museum kennismaken, maar we hebben gewacht met de officiële opening tot begin november”, vertellen burgemeester Bert Maertens en erfgoedschepen Kurt Himpe. “Dan vallen de festiviteiten samen met het Sint-Crispijnsfeest, niet toevallig de patroonheilige van schoenmakers. Met het feestweekend waant iedereen zich terug in de jaren ’30, de periode waarin de schoen- en borstelnijverheid hoogdagen beleefde.”

Feestprogramma

Op het parkeerterrein van Vandemoortele zal een grote spiegeltent staan. “Op vrijdag 3 november komen de mensen van het dienstencentum er al eens lunchen en in de namiddag is er een T-Dansant met Alain Proviest”, weet Himpe. “Tussen 22 en 1 uur kan iedereen er terecht in een pop-upretrocafé. Op zaterdagavond is ze vanaf 20 uur eerst het decor voor een dansinitiatie met The Cherry Dots, een uurtje later begint het retrobal. Om het feestgevoel nog meer op te roepen, is er zaterdag en zondag vanaf 16 uur voor de deur ook een feestdorp met eet- en drankkraampjes van lokale handelaars, terwijl restaurant De Smaak en Bistro Vincent dan weer aangepaste menu’s klaarmaken. Chocolatier Avelino zorgt voor chocolaatjes in speciale vormen en smaken.”

In de spiegeltent staan op zaterdagochtend ook ontbijtgesprekken gepland rond de herbestemming van historische panden. Op zondagochtend zijn er brunchgesprekken rond de uitdaging van een ondernemer, met onder andere gastsprekers van Skyline en Durlet. “Als kers op de taart zal het museum gratis te bezoeken zijn”, weet de burgemeester. “Op zaterdag is er om 16 uur ook een korenwandeling in het teken van het Sint-Crispijnsfeest dat in Izegem zalen liet vollopen. Izegemse koren en studenten van Art’Iz zingen op verschillende locaties, van de Korenmarkt tot de inkom van het vroegere klooster Avé Maria. Op verschillende plaatsen is er ook straattheater in de stijl van de jaren ’30", gaat Himpe verder.

Gouden Verleden

In museum Stoom & Stroom wordt zaterdag van 16 tot 22 uur en zondag van 13 tot 18 uur de Chaplin-klassieker Modern Times vertoond.

In het vroegere borstelmuseum is er het hele weekend vanaf 16 uur ook een evocatie van de Izegemse geschiedenis met historische affiches en in Eperon d’Or opent de tijdelijke tentoonstelling ‘Sporen uit een Gouden Verleden’, met interviews van mensen die in 1930 geboren zijn en met honderd diploma’s uit de schoen- en borstelindustrie.

Als toemaatje kun je zaterdag tussen 10 en 16 uur ook een postkaart en -zegel van Eperon d’Or met dagstempel kopen en is er tussen 15 en 17 uur een architectuurwandeling rond de Belle Epoque en het interbellum.

De meeste activiteiten zijn gratis, behalve de ontbijt- (15 euro) en brunchgesprekken (17 euro) en de architectuurwandeling 2,5 euro. Inschrijven kan via de webshop van de stad.

Bron: Valentijn Dumoulein -  © JeroenAlberts op hln.be; Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 17.10.2017, p. 16