Eperon d'Or keert heel weekend terug naar de gouden jaren dertig

Op 31 oktober 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed
Feest in Eperon d’Or met van links af Tom Verbeke, Bert Maertens, Hilde Colpaert, Kurt Himpe en Marc Vanlerberghe. FOTO: FMR

Nieuw schoenen- en borstelmuseum overtreft verwachtingen

IZEGEM - Met een bijna oneindige lijst activiteiten roept het nieuwe museum Eperon d'Or de komende dagen de sfeer van de jaren 30 weer op. Met 'In d'Or-Out d'Or' wil het museum de successen aaneen blijven rijgen.

In de jaren 1930, de gouden tijd voor de schoenmakers in Izegem, keken ze jaarlijks uit naar het Sint-Crispijnsfeest, de viering van hun patroonheilige.

De danszalen en cafés liepen vol, de sfeer was opperbest. “Die mooie tijden willen we in het eerste weekend van november opnieuw oproepen”, klinkt het. “Niet alleen de schoenmakers, maar de hele bevolking is welkom.”

“Met Eperon d'Or was een investering van zeven miljoen euro gemoeid”, zegt burgemeester Bert Maertens (N-VA). Geen loze investering, want alleen al op het vlak van bezoekersaantallen overtreft de samensmelting van het borstel- en schoenenmuseum alle verwachtingen. “Maar we mogen niet op onze lauweren rusten. De investering moet renderen”, vindt Maertens. “We moeten de Izegemnaars en de inwoners uit de brede regio warm blijven maken voor een bezoek aan Eperon d'Or.”

In die optiek werd het evenement 'In d'Or-Out d'Or' (lees indoor outdoor, nvdr.) in het leven geroepen. Niet alleen wordt de hele bevolking erop uitgenodigd, tal van organisaties en instanties werken eraan mee. Er staan ook evenementen op het programma, zoals een T-dansant en de uitgifte en dagafstempeling van een eigen postzegel.

Ook op andere plaatsen

'In d'Or-Out d'Or' heeft ook een outdoor-luik. Op plaatsen als het station, verschillende markten en pleinen, een gewezen bioscoopzaal en de tijdelijke spiegeltent naast het museum volgen de activiteiten zich in sneltempo op. Voorts wordt de horeca erbij betrokken, net als in de jaren 1930. Opmerkelijk is dat de oude locatie van het borstelmuseum een halte is. Daar worden oude affiches geëxposeerd. Meteen is de cirkel rond. De aftrap vindt vrijdag plaats en het feest duurt tot en met zondag.

Het complete programma vindt u op www.eperondor.be.

Bron: Frank Meurisse, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 31.10.2017, p. 2; cf. nieuwsblad.be

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 31.10.2017, p. 2