Eperon d’Or zet de bloemetjes buiten

Op 20 oktober 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

IZEGEM - Het nagelnieuw Izegems museum Eperon d’Or is ondertussen al een viertal maanden te bezoeken, maar wordt van vrijdag 3 tot zondag 5 november met een groots feestweekend nu ook officieel geopend.

Het gaat het nieuwe stadsmuseum duidelijk voor de wind, want tijdens de eerste vier maanden kwamen er al ruim 10.000 bezoekers over de vloer. “En dat is evenveel als het voormalige schoen- en borstelmuseum op een volledig jaar te verwerken kreeg”, stelt een gelukkige cultuurschepen Kurt Himpe (N-VA).

Reden genoeg voor een feestje en dat wordt meteen groots aangepakt. Van vrijdag 3 tot en met zondag 5 november wordt Eperon d’Or de hotspot van Izegem en omgeving. “Al zal het feest zich niet enkel tot de museumsite beperken”, klinkt het bij conservator Hilde Colpaert. “Vandaar ook de titel In d’Or, Out d’Or. Het moet een feest voor en door Izegemnaars worden, al zijn uiteraard ook mensen van buiten onze stad meer dan welkom.”

Postkaart versturen

Naast Eperon d’Or op de parking van Vandemoortele wordt een historische spiegeltent opgetrokken. “Zo zal je je meteen in de jaren dertig van de vorige eeuw wanen”, klinkt het bij burgemeester Bert Maertens (N-VA). Het programma oogt alvast veelbelovend. Op vrijdagavond is er uiteraard de officiële opening, maar vindt er in de spiegeltent ook een ouderwetse t-dansant met Alain Proviest plaats en is er een pop-up retrocafé.

Zaterdag kan je in Eperon d’Or postkaarten én postzegels van de site kopen, compleet met dagstempel. “Kinderen kunnen dan weer een gratis postkaart versturen en de ontvanger kan zo binnen het half jaar Eperon d’Or aan een kortingsprijs bezoeken.” Het museum zelf is op zaterdag en zondag gratis te bezoeken en ‘s avonds is er een groot retrobal.

Zondag staan er brunchgesprekken met onder andere ondernemer en Club Bruggevoorzitter Bart Verhaeghe op de agenda en zijn er workshops voor kinderen en jongeren. Er komt die dag ook een feestdorp met eet- en drankkrampjes van lokale handelaars. Restaurant De Smaak en Bistro Vincent stellen dan weer aangepaste menu’s voor en chocolatier Avelino zorgt voor chocolaatjes in speciale vormen en smaken.

Ook de studenten van de kunstacademie Art’Iz werken mee aan het feestweekend en op tal van plaatsen in de binnenstad zullen koren het beste van zichzelf geven.

Flits naar het verleden

In het voormalig borstelmuseum is er het hele weekend lang vanaf 16 uur een evocatie van de Izegemse geschiedenis met historische affiches. In Eperon d’Or kan je genieten van de tijdelijke tentoonstelling Sporen uit een Gouden Verleden, met interviews van Izegemnaars die in 1930 geboren zijn. Er zullen ook een honderdtal diploma’s te zien zijn die iets met de rijke schoen- en borstelindustrie in Izegem te maken hebben.

De ontbijt- en brunchgesprekken kosten respectievelijk 15 en 17 euro, de architectuurwandeling maak je mee voor 2,5 euro. Het volledige programma vind je op www.eperondor.be.

Bron: PVH - Foto Frank, KW De Weekbode Izegem, 20.10.2017, p. 12

KW De Weekbode Izegem, 20.10.2017, p. 12