U bent hier
“Invoeren van fietsstraat is meer dan een bord en wegmarkeringen aanbrengen”
Tijdens de zitting van 22 maart stelde gemeenteraadslid Inge Six (Open VLD) voor om van de Marktstraat en de Nieuwstraat een fietsstraat te maken.
Volgens het raadslid zijn beide straten zeer smal en is het omvormen van beide straten in een fietsstraat eenvoudig en goedkoop.
Schepen van Mobiliteit Kurt Himpe (N-VA) stelde een uitvoerige presentatie voor als antwoord op het voorstel. “Het invoeren van een fietsstraat is meer dan een bord en wegmarkeringen aanbrengen”, argumenteerde de schepen. “In een fietsstraat moet het autoverkeer beperkt aanwezig zijn en ondergeschikt zijn aan het fietsverkeer. Maar in de Nieuwstraat rijden er ongeveer 3500 wagens per dag. Het invoeren van een fietsstraat betekent ook dat uit de verkeerscirculatie of het circulatieplan moet blijken dat het autoverkeer maximaal wordt geweerd. Fietsstraten liggen ook best op een fietsroutenetwerk, wat wel het geval is voor de Nieuwstraat, maar niet voor de Marktstraat”, zegt Himpe.
“Beide straten zijn nop dit ogenblik zo smal dat een auto een fietser in de praktijk niet kan inhalen. De autobestuurder moet dus sowieso achter de fietser blijven. Deze straten omvormen tot een fietsstraat zou dan ook geen meerwaarde hebben voor de fietser, tenzij het parkeren uit de straten wordt gehaald en de fietsers op die manier in beide richtingen zouden kunnen fietsen”, besloot de schepen die meldde het voorstel niet goed te keuren maar wel de invoering af te wegen in de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan voor de stad.
