Isotopia wordt zomerfeest

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Cultuur
Vijf jaar geleden was de barbecue van Izegem Zomert een groot succes, deze zomer wordt de formule herhaald. FOTO: FMR

Stadsfestival voortaan gespreid over twee maanden

IZEGEM - Stadsfestival Isotopia wordt komende zomer in mootjes gehakt. “In plaats van het hele budget er in één weekend door te jagen, spreiden we het nu over verschillende activiteiten.”

“We willen het budget er niet meer om de twee jaar in een paar dagen doorjagen”

Velen zullen de wenkbrauwen fronsen, maar op 28 mei zit er al een nieuwe editie van het stadsfestival Isotopia aan te komen. Isotopia was een samensmelting van Izegem Zomert en het Herfstmuziekfestival en zou elke twee jaar plaatsvinden. Maar amper een jaar later staat het festival al opnieuw op de agenda.

“Op politiek vlak rezen er vragen over de toekomst van Isotopia”, geeft burgemeester Bert Maertens (N-VA) toe. “Op amper twee dagen is dat complete budget erdoor gejaagd en dan is het weer twee jaar wachten op een nieuwe editie. We besloten de knuppel in het hoenderhok te gooien en het organisatiecomité een voorzet te geven om met dat budget een zomerprogramma te maken over twee maanden.”

Vier evenementen

Dat comité ging op die vraag in. Bestaande activiteiten zoals de Batjes, Kachtem Ommegang en alle andere initiatieven, worden nu aangevuld met vier Isotopia-evenementen. “Te beginnen met de Dag van het Park op 28 mei”, zegt Bart Dewitte van Isotopia. “We zullen een kiosk optrekken waarop tal van muziekverenigingen hun ding zullen doen. Er is ook ruimte voor straat- en kindertheater.”

Een volgend evenement komt er aan op 6 juli met een massabarbecue onder de Centrale Brug. Terwijl iedereen zijn zelf meegebracht voedsel bakt, worden vier wereldfilms geprojecteerd. Met Fin de Congé op 26 augustus valt er vooral op muzikaal vlak heel wat te beleven rond de Sint-Tillokerk. En ook het jaarlijkse vuurwerk op Koekezondag wordt uitgebreid met een liveshow vol acrobatie en muziek aansluitend op het vuurwerk. “We willen hierbij ook enkele oude tradities weer in het leven roepen, zoals een huisje dat drijvend op de vaart in brand wordt gestoken”, mijmert Dewitte.

Met de nieuwe werkvorm van Isotopia wordt tegelijk de aandacht op enkele mooie plekjes in de stad gevestigd. “Het is niet de bedoeling om elk jaar hetzelfde te doen.”

Bron: Frank Meurisse, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 20.04.2017, p. 2; cf. nieuwsblad.be

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 20.04.2017, p. 2