Izegem is de strafste gemeente uit onze regio

Op 3 december 2016, over deze onderwerpen: Visie 2030

Lichtervelde slaagt met hakken over de sloot

IZEGEM/LICHTERVELDE - Ruim twee punten op tien. Zoveel scheidt de beste van de slechtste gemeente in onze regio voor hun eindrapport na tien gemeentetesten. Izegem krijgt het beste rapport, Lichtervelde slaagt, maar met de rode lantaarn in de hand.

Izegem is de strafste gemeente uit onze regio. Meer nog: de stad eindigt als dertiende gemeente in het Vlaamse klassement. “Het is leuk dat we hier goed scoren. Dat is een bevestiging van het gevoel dat we niet slecht bezig zijn”, vindt burgemeester van Izegem, Bert Maertens (N-VA). “We hebben de resultaten wel gevolgd en waren telkens benieuwd waar we zouden eindigen. Uiteraard is er wel nog veel te verbeteren en daar blijven we elke dag aan werken. Ik doe ook inspiratie op als ik elders ben, in binnen en buitenland. De komende jaren zijn er nog heel wat veranderingen op til. We hebben een tweetal jaar vooral moeten plannen, maar nu komt het echt tot uitvoering. Onder meer de heraanleg van de Marktstraat, het masterplan Sport en de sites Rebry en Baerthof worden binnenkort uitgerold.”

Vier keer gebuisd

Maar er zijn ook verliezers in onze regio. Met een 5,78 op tien eindigt Lichtervelde nipt als laatste. Op vier van de tien testen heeft de gemeente zelfs een buis aan het been. Vooral de gemeentelijke website viel wat uit de boot. “Het is waar dat die aan vernieuwing toe is”, erkent Lichtervelds burgemeester Ria Beeusaert-Pattyn (CD&V). “Er is al een werkgroep gestart en 20.000 euro voorzien in het budget. In 2017 moet de website aangepakt worden.”

Daarnaast waren er ook enkele resultaten die de burgemeester verwonderden. “Voor de groentest op de begraafplaats haalden we een vier op tien. Ik moet wel zeggen dat er ten tijde van die momentopname net twee groenwerkers ziek waren. Om dat in de toekomst te voorkomen, werven we extra personeel aan.” Na de groentest werd ook alles in het werk gesteld om de begraafplaats zo snel mogelijk weer op orde te stellen.

Voor de bereikbaarheid van de burgemeester en de kostprijs van de documenten scoorde Lichtervelde zeven op tien. Voor de beltest behaalde de gemeente zelfs de maximumscore. “Daar ben ik heel blij om. De klantvriendelijkheid en de persoonlijke dienstverlening is iets waar ik veel belang aan hecht. Ook in de toekomst blijven we daar op inzetten”, aldus de burgemeester. Ook fractieleider Sofie Steurbaut van oppositiepartij N-VA is blij dat het gemeentepersoneel mooie scores behaalt. “De mindere scores zijn een weerspiegeling van een visie en een beleid dat te veel verschillende prioriteiten stelt”, zegt Steurbaut.

“Zo wordt er onder andere heel wat geïnvesteerd in prestigieuze projecten, maar worden dagelijkse zaken voor de inwoners op de lange baan geschoven, bijvoorbeeld de vernieuwing van de onthaalruimte in het gemeentehuis. Van de website wordt nu eindelijk werk gemaakt, maar dat is rijkelijk te laat. Het gaat om het uithangbord van onze gemeente online. Dit had veel vroeger moeten gebeuren. Ook de slechte score voor de openbaarheid van bestuur is tekenend. We hebben al bijna 36 jaar dezelfde meerderheid. Die denkt soms dat ze kan doen wat ze wil, zonder daarover op te moeten zijn.”

Bron: Stephanie Demasure en Frank Meurisse, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 03.12.2016, p. 2

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 03.12.2016, p. 2