Izegem voert als derde gemeente 'vreemdelingentaks' in

Op 29 juni 2017, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting, Inburgering

IZEGEM - Op het vernieuwen, verlengen of vervangen van de zogenaamde A-kaart voor vreemdelingen wordt vanaf 2018 een retributie geheven.

Daartoe legde Stefaan Sintobin (Vlaams Belang, foto) een voorstel op tafel. “De administratieve kosten moeten gedekt worden, net zoals onze andere inwoners moeten betalen voor een reispas, rijbewijs of de hernieuwing van hun identiteitskaart”, vindt hij. Schepen van integratie Lothar Feys (N-VA) kon daar enigszins mee akkoord gaan, maar vond het voorstel te kort door de bocht.

“De hoogte van de retributie is veel te verregaand in functie van het extra werk dat ons vreemdelingenloket heeft. Uw voorstel mist ook enige sociale correctie en dus een pak nuance”, zegt de schepen. Het voorstel van Sintobin werd aangevuld met het goedgekeurde amendement.

Derde gemeente

Met de goedkeuring van het voorstel is Izegem slechts de derde gemeente in Vlaanderen die een dergelijke taks oplegt. Alleen Antwerpen en Lubbeek gingen hen voor. In Lubbeek draagt Theo Francken (N-VA) de burgemeesterssjerp. Het is door zijn voorstel dat Sintobin zich liet inspireren.

“Het verbaast me een beetje dat jullie zo veel aanpassingen nodig vinden aan het voorstel dat eigenlijk van jullie staatssecretaris afkomstig is”, zei de initiatiefnemer, verwijzend naar Theo Francken, die net als schepen Lothar Feysen het grootste deel van de meerderheid N-VA'er is.

Het amendement werd uiteindelijk goedgekeurd, al stemde SP.A tegen haar eigen meerderheid. “Hiermee kunnen we niet akkoord gaan, anders zouden we ons sociaal hart tegenspreken. In het raam van een warm onthaalbeleid en positieve integratie is dit een totaal verkeerd signaal”, lichtte de fractie toe bij monde van Maureen Raedt. Ook Groen, dat van een 'pestbelasting' sprak, stemde tegen.

Vlaams Belang keurde het amendement wel goed. Zo werd het alsnog aanvaard. De retributie wordt geheven vanaf 1 januari.

Bron: sdi, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 29.06.2017, p. 3; cf. nieuwsblad.be

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 29.06.2017, p. 3