Kasteelpark Blauwhuis vanaf april openbaar

Op 17 januari 2017, over deze onderwerpen: Erfgoed, Patrimonium, Visie 2030
Het stadsbestuur en de vzw Gilles de Pélichy hebben een overeenkomst bereikt om het park vanaf 1 april voor het grote publiek open te stellen. - VDI

Eigenaars zoeken privépartners om invulling te geven aan historisch gebouw

IZEGEM - Het park bij kasteel Blauwhuis is vanaf 1 april, bij de start van de paasvakantie, toegankelijk voor het grote publiek. Zo komt er in een klap een groene long van tien hectare in het centrum bij. De stad en de Stichting Gilles de Pélichy bereikten daartoe een overeenkomst. Op langere termijn gaan ze samen op zoek naar een privé-invulling voor het kasteel. Zowel horeca, kantoren als appartementen zijn een optie.

Kasteel Blauwhuis fungeerde tot november 2015 als feestzaal, maar sindsdien staat het historische gebouw leeg. Uit Visie 2030, het langetermijnplan voor de stad, bleek al dat een invulling voor het kasteel vinden en het openbaar maken van het bijhorende park hoog op het verlanglijstje stond. De stad ging rond de tafel zitten met het Agentschap Natuur & Bos en de vzw Stichting Gilles de Pélichy, die eigenaar van het kasteel is. Gisteren bereikten ze een akkoord. Het park opent vanaf 1 april voor het grote publiek. "Een historisch moment", zegt burgemeester Bert Maertens (N-VA). "Als politiek dromen realiseren is, dan is de openstelling van het park er zeker een van. Dit is hét project van deze legislatuur. We zijn enorm trots dat we dit kroonjuweel van onze stad straks met iedereen kunnen delen. Op deze manier bewaren we ook een belangrijk stukje erfgoed."

Het park zal elke dag van zonsopgang tot zonsondergang open zijn. De stad zal in maart al de nodige kleine onderhoudswerken uitvoeren, die het park toegankelijk en aantrekkelijk moeten houden. "Daarna staan we ook in voor het dagelijkse groenonderhoud", zegt milieuschepen Nadia Staes (sp.a). "Er komen drie toegangen tot het domein. De hoofdingang, die vandaag al langs de Gentseheerweg bestaat, blijft. Daarnaast maken we ook een toegang vanuit de Kasteelstraat en we zorgen voor een ingang langs het wandel- en fietspad tussen de brandweerkazerne en de brug van Emelgem. Die toegang ligt ook vlakbij de parking aan het goederenstation waar bezoekers hun wagen kwijt kunnen, want parkeren op het domein zal niet mogelijk zijn."

Renovatie

De stad onderzocht aanvankelijk de mogelijkheid om sommige diensten in het kasteel onder te brengen, maar die piste is verlaten. "De aankoop- en renovatiekosten zijn te hoog", verduidelijkt schepen van Ruimtelijke Ordening, Caroline Maertens (N-VA). "Daarom dat het bijna onbegonnen werk is een koper voor het kasteel te vinden. Daarom gaan we samen met de vzw op zoek naar verschillende privépartners. In eerste instantie komt er in de orangerie een pop-uphorecazaak, zodat mensen voor of na een wandeling er iets kunnen drinken en eten. Kandidaten kunnen zich aanmelden. De bedoeling is dat daar tegen de zomer werk van gemaakt wordt."

Gesprekken

Beide partijen hebben al gesprekken met geïnteresseerden achter de rug, maar voorlopig is daar nog niks concreets uit voortgekomen. "De gelijkvloerse verdieping zal omwille van zijn erfgoedwaarde in zijn oorspronkelijke staat bewaard blijven, maar de eerste en de tweede verdieping bieden een pak mogelijkheden", vertelt Tanguy de Lophem van de Stichting. "Denk maar aan kantoorruimtes of luxeappartementen. In afwachting van een privé-invulling blijft het park eigendom van de vzw. Eens er een nieuwe bestemming voor het kasteel is, kan de Vlaamse overheid het park verwerven. Vanaf april kijken we ook voor tijdelijke bewoning op het kasteel, zodat er sociale controle is en de kans op vandalisme verkleint."

Bron: Valentijn Dumoulein op hln.be; Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 17.01.2017, p. 16

Het Laatste Nieuws/Mandelstreek, 17.01.2017, p. 16