Noodzaak tot nauwere samenwerking tussen Vlaamse en Nederlandse zeehavens

Op 22 maart 2018, over deze onderwerpen: Provincie
Noodzaak tot nauwere samenwerking tussen Vlaamse en Nederlandse zeehavens

Het is noodzakelijk dat er een nauwere samenwerking komt tussen de Vlaamse en de Nederlandse zeehavens. Dat antwoordde gedeputeerde Jean de Bethune (CD&V) op een vraag van provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) over de berichtgeving van maximale samenwerking tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen.

“Onlangs vernamen we dat er een nieuwe wind aan het waaien is in de Vlaamse havens. De toplui van de twee havens Zeebrugge en Antwerpen hebben verklaard dat ze dit jaar nog zullen praten over maximale samenwerking. De verschillende politieke partijen in Brugge zitten ook op één lijn en Pol Van den Driessche stelde voor om Antwerpen en Zeebrugge om te vormen tot een havenschap”, aldus provincieraadslid Himpe. “Een tijd geleden werd door de Vlaamse regering een nieuwe Vlaamse Havencommissaris aangesteld. Hij kreeg van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts een heel duidelijke opdracht mee dat de Vlaamse Havens sterker en slimmer moeten samenwerken, om de internationale concurrentiepositie van Vlaanderen gezamenlijk te versterken.”

“De Gentse Zeehaven en het Zeelandse havenduo Terneuzen en Vlissingen kwamen vorig jaar al tot het besef dat ze allebei economisch veel meer kansen op succes hebben wanneer ze samen in de boot gaan zitten en ze gaan sinds nieuwjaar samen verder als North Sea Port. De landsgrenzen waren geen hindernis om te komen tot samenwerking, dus ook provinciegrenzen kunnen geen hindernis zijn”, stelt Himpe.

Gedeputeerde Jean de Bethune stelt vast dat de samenwerking North Sea Port alle kiemen heeft van een succesverhaal en dat dit een stimulans kan zijn tot verdere en nauwere samenwerking tussen de Vlaamse en Nederlandse zeehavens. Hij antwoordde positief op de vraag van provincieraadslid Kurt Himpe om via de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen de ontwikkelingen op de voet te volgen.