U bent hier
Onderzoek naar alternatieven voor de asverschuivingen in de Lendeleedsestraat

Er wordt gezocht naar alternatieven voor de asverschuivingen in de Lendeleedsestraat. Dat antwoordde schepen van Mobiliteit Kurt Himpe (N-VA) op een vraag van Simon Vanderschaeve (Groen) tijdens de gemeenteraadszitting.
De proefopstelling met asverschuivingen in de Lendeleedsestraat behaalde niet het gewenste effect. “Snelheidscontroles en metingen met het snelheidsinformatiebord wezen uit dat heel wat autobestuurders nog altijd te snel reden, ondanks de maatregel”, zegt de schepen. Het proefproject werd geëvalueerd door de commissie voor Openbare Werken en Mobiliteit en er werd unaniem beslist om de asverschuivingen te verwijderen.
Opnieuw snelheidscontroles
“We zullen na het verwijderen van de asverschuivingen sensibiliseringsborden plaatsen en aan de verkeersdienst van de politiezone RIHO werd gevraagd om regelmatig snelheidscontroles uit te voeren”, verduidelijkt de schepen. “Vorige week donderdag was er trouwens alweer een controle. 77 voertuigen werden gecontroleerd en 28 voertuigen reden sneller dan de toegelaten 50 kilometer per uur. Eén voertuig reed 82 kilometer per uur”, aldus Himpe. “Het Izegemse grondgebied is niet het ‘Wilde Westen’ en wie te snel rijdt zal het voelen.”
Alternatieven
“Sinds de beslissing om de proefopstelling weg te nemen, hebben de diensten niet stilgezeten en is al gezocht naar alternatieven”, zegt de mobiliteitsschepen. “Zo hebben we contact opgenomen met het bedrijf dat in Dendermonde een proefproject deed met reflecterende fietssuggestiestroken. Het bedrijf is zelf volop bezig met de evaluatie en ook een test met dergelijke stroken op beton blijkt goede resultaten te hebben. Niet evident, want thermoplast kleeft niet goed op betonplaten, zoals in de Lendeleedsestraat. Eind vorige week hebben we ook een eerste raming ontvangen en als we dergelijke reflecterende fietssuggestiestroken in de Lendeleedsestraat zouden aanbrengen, bedraagt de kostprijs ongeveer 190.000 euro.”
“We ontvingen ook al een voorstel om een vernauwing van de rijweg te doen, maar de rijweg in de Lendeleedsestraat is maar vijf meter breed en de noodzakelijke breedte voor een vrachtwagen of een landbouwvoertuig is 4,5 meter. Van vernauwing zou dus nauwelijks sprake zijn.”
Fietsers omleiden?
“Aan de mobiliteitsdienst is ook gevraagd om tellingen uit te voeren zodat we weten hoeveel fietsers het traject gebruiken. En we bekijken de mogelijkheid om fietsers van en naar Lendelede af te leiden naar de Katteboomstraat en dan via de Winkelhoekstraat van en naar de ovonde op de N36. In de volgende commissievergadering komt de problematiek van de snelheid en de fietsveiligheid op de agenda”, besluit Himpe.