Park Blauwhuis normaal met Pasen open voor publiek

Op 17 januari 2017, over deze onderwerpen: Erfgoed, Patrimonium, Visie 2030

IZEGEM - In kasteel Het Blauwhuis tekenden Tanguy en Daniël de Schietere de Lophem een overeenkomst waarbij het park een publieke functie krijgt. Het stadsbestuur zal na de eerstkomende gemeenteraad zijn handtekening plaatsen.

Het kasteelpark gaat normaal gezien tegen de paasvakantie open voor het publiek. “We zijn blij dat we het een openbare functie kunnen geven”, aldus Tanguy en Daniël de Schietere de Lophem. “Zo komt het de maatschappij ten goede. Het is ook de bedoeling de orangerie zo snel mogelijk een horeca-invulling te geven. Het pand is eigenlijk instapklaar.”

Het kasteel is een ander verhaal. Het is aan restauratie toe. “Dat is voor een tweede fase”, aldus de beheerders. “De gelijkvloerse verdieping zal min of meer behouden blijven, op de bovenverdieping zijn wel mogelijkheden qua inrichting van wooneenheden of kantoorruimte.”

Voor de ontwikkeling van het kasteel wordt naar de privésector gekeken. Zodra het kasteel een bestemming heeft, gaat het park over in handen van het Agentschap Natuur en Bos van de Vlaamse overheid, zodat het voorgoed publiek blijft. Maar in afwachting gaat het park toch al open. De stadsdiensten zullen het nodige groenonderhoud verrichten. “Het is de bedoeling dat het park echt gaat leven”, zegt burgemeester Bert Maertens (N-VA). “Een feest in het park op Izegems formaat zal niet ontbreken”, besluit hij.

Bron: fmr, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 17.01.2017, p. 2

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 17.01.2017, p. 2