Ruim 300.000 euro extra coronasteun voor Izegemse verenigingen

Op 15 juli 2020, over deze onderwerpen: Corona

Het coronavirus maakt het sterke verenigingsleven in Izegem knap lastig. Door de beperkende regels zagen veel verenigingen de voorbije maanden heel wat inkomsten verloren gaan. Organisatoren van evenementen krijgen het in de toekomst ongetwijfeld moeilijker om sponsorgelden bij bedrijven op te halen, omdat die het economisch niet onder de markt hebben. Het Izegemse stadsbestuur wil daarom de financiële impact van het coronavirus op verenigingen helpen verzachten met een aantal steunmaatregelen. De middelen daarvoor, 311.000 euro in totaal, komen uit het noodfonds van de Vlaamse regering. Ongeveer een derde van dat bedrag wordt aangewend om verenigingen meer subsidies te geven. Twee derde wordt geïnvesteerd in materiaal dat de verenigingen structureel nog beter ondersteunt.

Om de Izegemse verenigingen op korte termijn te ondersteunen, krijgen ze in augustus eenmalig een bedrag op hun rekening gestort. “Ze krijgen 50 procent extra werkingssubsidie, met een minimum van 100 euro”, legt schepen van Cultuur en Senioren Kurt Himpe uit. Voorwaarde is wel dat de vereniging aangesloten is bij een stedelijke adviesraad of dat ze al door de stad wordt betoelaagt.

Verhoging reguliere toelage met  30 %

Veel organisatoren van grote evenementen, zoals de Kroegentocht, de Batjes of de triatlon bijvoorbeeld, moesten dit jaar noodgedwongen hun activiteiten annuleren. “Omdat zij het volgend jaar lang niet makkelijk zullen hebben om sponsors te vinden en omdat ze wellicht extra veiligheidsmaatregelen zullen moeten bekostigen, beslisten we om hun reguliere toelage met 30 procent te verhogen,” vertelt Lothar Feys, schepen van Sport en Jeugd. “Dit geldt voor alle evenementen die nominatief voorkomen op de begroting of die de buurtwerking ten goede komen.”

Oprichting investeringsfonds

De stad wil met de grote middelen die ze van Vlaanderen kreeg om het verenigingsleven te helpen, vooral ook zorgen dat de verenigingen structureel nog beter wordt ondersteund. Dit zal gebeuren door te investeren in nuttig materiaal dat ze kunnen ontlenen van de stad bijvoorbeeld. Burgemeester Bert Maertens legt uit: “Het stadsbestuur richt een investeringsfonds op voor aankopen in 2021. Die aankopen moeten de werkingen en organisatie van de verenigingen makkelijker en eventueel goedkoper maken. Wat aangekocht zal worden, moet dus op lange termijn bruikbaar zijn. Daarom gaan we niet over één nacht ijs en betrekken we de adviesraden en verenigingen de komende maanden volop en beslissen we samen met hen wat we met de middelen uit het investeringsfonds aankopen.”