Ruimere bebouwing in ruil voor restauratie Blauwhuis

Op 29 juni 2017, over deze onderwerpen: Patrimonium, Ruimtelijke ordening, Visie 2030
Bouwbedrijf Romel mag meer bouwen op de gronden van de site Scheldeman als ook het Blauwhuis wordt aangepakt. FOTO: SDI

IZEGEM - De voltallige gemeenteraad heeft zich geëngageerd om de bouwvoorschriften op de voormalige site van Scheldeman iets te versoepelen. Bouwfirma Romel heeft de gronden in bezit en wil er appartementen zetten, maar ook het Blauwhuis renoveren.

Het kasteelpark van het Blauwhuis werd op 1 april na lange onderhandelingen opengesteld voor het publiek. Wat er precies met het kasteel zou gebeuren, was toen nog niet helemaal duidelijk. Ondertussen diende Jan Romel zich aan als koper. Zijn firma wil het kasteel renoveren en er een privéuitbating in onderbrengen. Zijn bouwbedrijf Romel gaat met de stad een overeenkomst aan om het kasteel grondig onder handen te nemen.

Bindende voorwaarde

Romel is ook eigenaar van de aanpalende site Scheldeman. Daar wil de bouwmaatschappij appartementen optrekken. Het stadsbestuur wil de renovatie van het kasteel koppelen aan het bouwproject op die site. “Renovatie en privé-invulling van het kasteel kan enkel als we tegelijk een stevig nieuwbouwproject mogelijk maken”, legde burgemeester Bert Maertens (N-VA) uit op de gemeenteraad. “We hebben bijbouwen in het kasteelpark zelf altijd zo veel mogelijk afgeweerd. Dit biedt een goed alternatief.”

Het stadsbestuur wil de afspraak maken met de toekomstige koper om het kasteel op te frissen als ook de mogelijkheden op de Scheldemansite wat soepeler zijn. “Via deze engagementsverklaring willen we een bindende voorwaarde opleggen zodat er meer gebouwd zal kunnen worden op de site Scheldeman, terwijl ook het kasteel gerenoveerd wordt. Om de koper zekerheid te geven, is een unanieme stem van vertrouwen vanuit deze gemeenteraad nodig ? Dit is een mooi signaal”, zei de burgemeester.

De voltallige gemeenteraad kon zich daarin vinden. “Deze toegeving is geen zure appel, maar past in een nieuwe visie op de stadsontwikkeling”, vond CD&V-raadslid Peter Defreyne. Ook Groen was positief dat het kasteelpark zelf gevrijwaard blijft.

De volgende stap is een aanpassing van het ruimtelijk uitvoeringsplan waarin ook de site Scheldeman zit. Concreet is het de bedoeling dat er tot twaalf procent bebouwing mogelijk wordt in plaats van de tien procent die nu geldt. De stad zou dan aanvankelijk negen procent toestaan. De overige drie procent mogen worden gebouwd nadat het kasteel gerestaureerd is. Ook het beperkt aantal bouwlagen, momenteel drie, zou herzien worden.

“Er blijft heel wat ruimte voor groen bij en dit is een erg mooie kans. Onze inwoners zullen van de Grote Markt over groen in het Baertshof via de site Scheldeman naar groener tot groenst kunnen in het Kasteelpark”, besluit de tevreden burgemeester.

Bron: Stephanie Demasure, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 29.06.2017, p. 5; cf. nieuwsblad.be

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 29.06.2017, p. 5