Sociale huisvestingsmaatschappijen zullen noodgedwongen moeten samensmelten

Op 15 november 2016, over deze onderwerpen: Wonen
Maureen Raedt van de Izegemse Bouwmaatschappij ziet een fusie met De Mandelbeek in Ingelmunster wel zitten. FOTO: FMR

Vanaf 2019 moeten sociale bouwmaatschappijen minstens duizend woningen bezitten​

IZEGEM/INGELMUNSTER/TIELT - Sociale huisvestingsmaatschappijen moeten tegen 2019 over minstens duizend sociale huurwoningen beschikken. De schaalgrootte is volgens het regeerakkoord nodig om redenen van kwaliteit en financiën. Momenteel voldoen slechts negen van de zeventien maatschappijen in Midden- en Zuid-West-Vlaanderen aan die voorwaarde.

“Fusies worden dus noodzakelijk”, maakt Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) op uit de cijfers die hij bij minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) opvroeg. Maertens roept de sociale huisvestingsmaatschappijen daarom op om op korte termijn gesprekken over schaalvergroting aan te vatten.

Ook in zijn eigen stad Izegem is dat aan de orde. De Izegemse Bouwmaatschappij beschikt er over 429 woningen. De andere maatschappijen die in de regio gevestigd zijn, voldoen evenmin. De Mandelbeek in Ingelmunster heeft ook 429 woningen. De Tieltse Bouwmaatschappij beschikt over 533 sociale huurwoningen. “Het is dus hoog tijd dat fusiegesprekken opgestart worden”, aldus nog Maertens.

Voorzitter Maureen Raedt van de Izegemse Bouwmaatschappij zegt dat er nog geen concrete plannen zijn, maar dat er wel al aan een fusie gedacht wordt. “We hebben net een doorlichting achter de rug en verwerken nog de resultaten. Daarna kunnen we ons op de toekomst concentreren. Veel keuze is er niet om samen te gaan. Misschien kunnen we met buur De Mandelbeek uit Ingelmunster groot genoeg worden. We zouden alvast op een aantal vlakken kunnen samenwerken.”

Bij De Mandelbeek zijn ze bereid tot samenwerking. “We wachten nog even af”, zegt voorzitter Jean-Pierre De Clercq. “Er lopen immers nog procedures over die cijfers. Maar ook wij zijn van mening dat we in eerste instantie moeten streven naar een samenwerking.”

“Wij zijn uniek”

Bij de Tieltse Bouwmaatschappij is er minder animo om de krachten te bundelen. “Wij zijn uniek omdat onze maatschappij eigenlijk netjes afgelijnd is met het grondgebied van Tielt. Bovendien koesteren we zelf plannen om tot duizend woningen te gaan”, zegt voorzitter Simon Bekaert. “Geen loze beweringen, want we hebben twintig hectaren grond in portefeuille waar we meteen op kunnen bouwen.”

Volgens Bekaert zou het nefast zijn opgeslokt te worden door een grote mastodont. “Dan zou de stad Tielt niets meer in de pap te brokken hebben. Stad en OCMW zijn nu de grootste aandeelhouders. Het beleid kan daardoor ook op elkaar worden afgestemd. Misschien moeten we de omgekeerde redenering maken: is het nog nodig dat een andere maatschappij op ons grondgebied actief is?”

Bron: Frank Meurisse, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 15.11.2016, p. 5; cf. nieuwsblad.be

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 15.11.2016, p. 5