Stadhuis wordt verbouwd

Op 28 februari 2014, over deze onderwerpen: Patrimonium

Tegen de zomer van 2015 zal het stadhuis volledig heringericht worden. "Om de service op de burger nog beter af te stemmen", aldus burgemeester Bert Maertens (N-VA). Er is een budget van 600.000 euro voorzien.

De gemeenteraad stemde in om een ontwerper voor de herinrichting van het stadhuis aan te stellen. "We willen de burger nog beter van dienst zijn", legt Bert Maertens(N-VA) uit. "En dan dringt een herinrichting zich op. Tegelijk denken we ook aan het welzijn van onze werknemers."

Volgens Maertens heerst er in het stadhuis vandaag een open cultuur, met toegankelijke en bekwame personeelsleden en is er een transparante organisatie. "Die sterke punten willen we behouden, maar voor de bezoekers is het niet altijd even duidelijk waar een bepaalde dienst zich bevindt. De loketten zijn niet ergonomisch voor onze mensen en door ruimtes her in te richten kunnen we veel plaats winnen. Bovendien willen we ook iets doen aan de lelijke receptie, want dat is het eerste dat je ziet wanneer je het stadhuis binnenkomt."

In 2012 nog gaf de vorige meerderheid het startschot voor de herinrichting van het stadhuis. "Het studiebureau Pars Pro Toto heeft nu een plan klaar. Met een overleggroep van twintig collega's bekeken we wat beter kon. Er stonden ook een tweetal werkbezoeken aan moderne gemeentehuizen op de agenda."

"We willen tot een zo efficiënt mogelijke dienstverlening komen. Er komt slechts één ingang en alle publieke diensten zullen op de gelijkvloerse verdieping te vinden zijn."

"Er komen drie soorten dienstverlening: front-, mid- en backoffice. Bij frontoffice kan je terecht voor kleinere zaken zoals een parkeerboete betalen en meldingen. Handelingen die niet veel langer dan een minuut duren. Bij midoffice kan je bijvoorbeeld een geboorteaangifte doen of een vergunning voor nachtlawaai aanvragen. Het backoffice zal op afspraak werken. Daar zal je bijvoorbeeld terecht kunnen voor stedebouwkundige informatie."

Naast een vernieuwd stadhuis wil het bestuur ook een doorgedreven e-loket installeren. "Via het internet moet je tal van zaken kunnen regelen: een bewonerskaart bestellen, subsdidie-aanvragen... Maar uiteraard bieden we al die diensten ook in het stadhuis verder aan."

Verder wordt er ook een lunchruimte voor het personeel gecreëerd en zal er aandacht zijn voor ergonomie.

Dit jaar nog wordt de interieurarchitect aangesteld en in het voorjaar van 2015 gaan de bouwwerken effectief van start. "Dan zal het PPS Meilief klaar zijn en kunnen we de loketdiensten daar tijdelijk onderbrengen. In Meilief zullen we voor het eerst ook de nieuwe openingsuren toepassen en onze nieuwe werkwijze kunnen testen." Tegen de zomer van 2015 verhuizen alle diensten weer naar het stadhuis. Een jaar na ingebruikname volgt er een evaluatie.

Didier Vandeputte(CD&V) wees er nog eens op dat online-dienstverlening zeker de toekomst is, maar dat er rekening gehouden moet worden met mensen die geen kaas gegeven hebben van computers. Noël Vansteeland(Open VLD) betreurde het dat het Huis van de Economie niet in het vernieuwde stadhuis, maar in Eperon d'Or te vinden zal zijn. "Alle diensten onder één dak is efficiënter. En hopelijk wordt er ook werk gemaakt van de vereenvoudiging van sommige procedures."

 

Bron: PVH, Krant van West-Vlaanderen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is