Stadsbestuur past meerjarenplan iets aan

Op 19 december 2013

Het meerjarenplan van de stad Izegem werd de voorbije weken nog aangepast nadat enkele adviesraden hun opmerkingen gaven.

De toelage voor Podiumkunsten, waarbij muziek- en dansverenigingen onder andere instrumenten of uniformen kunnen aanschaffen, werd aanvankelijk afgeschaft, maar blijft nu toch. "De toelage werd in 2010 in het leven geroepen en maar drie keer opgevraagd", weet burgemeester Bert Maertens (N-VA). "De cultuurraad vond dat er toch nood aan was en dus kunnen verenigingen die nog opvragen, met een maximum van vijfduizend euro per jaar. De winkelpremie, die eigenaars krijgen als ze een leegstaand pand invullen, wordt nu gespreid over twee in plaats van drie jaar, voor in totaal vijfduizend euro. De bijdrage voor de vrijwilligerswerking van Kind & Gezin stond op nul euro, maar dat wordt nu negenhonderd euro, waardoor kansarme gezinnen gratis door artsen kunnen geholpen worden."

Camera's

Schade aan het openbaar domein zal dan toch niet met een GAS-boete vervolgd worden, maar de vroegere borg blijft gehandhaafd. Heel wat raden wilden volgend jaar al camera's op de Markt hangen, maar de stad acht dat pas ten vroegste begin 2015 haalbaar.

Bron: VDI, Het Laatste Nieuws