Steden begraven strijdbijl over hun jaarlijkse batjes

Op 23 december 2014, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen

IZEGEM / ROESELARE - De Roeselaarse batjes verhuizen voor een jaar naar het derde weekend van juni en die van Izegem vinden plaats tussen 12 en 14 juni. Dat is overeengekomen tussen de beide stadsbesturen en de plaatselijke afdelingen van Unizo.

In Izegem werd een paar maanden geleden ontstemd gereageerd op de beslissing om de batjes in Roeselare in 2015 met een week te vervroegen. Daardoor zouden die samenvallen met de Izegemse Batjes. ‘Onze handelaars reageerden zeer ontevreden op die beslissing’, legt burgemeester Bert Maertens (N-VA) uit. ‘Ze vreesden dat er veel minder volk zou opdagen en dat bovendien veel uitbaters van kraampjes Roeselare zouden verkiezen boven onze stad.’

Maertens regelde een aantal bijeenkomsten die geleid hebben tot duidelijke afspraken. De Roeselaarse batjes verhuizen voor een jaar naar het derde weekend van juni en die van Izegem vinden plaats tussen 12 en 14 juni. Vanaf 2016 wordt er opnieuw gewerkt volgens de oude regeling waarbij de batjes in Roeselare plaatsvinden tijdens het derde weekend van juni en die in Izegem tijdens het tweede weekend.

‘De overeenkomst, die loopt tot en met 2024, is ook een garantie dat geen van beide organisaties plots de datum van de ander inneemt. ‘Natuurlijk had ik liever alles bij het oude gelaten, ook in 2015, maar dat bleek niet mogelijk’, zegt de Izegemse burgemeester.

Bron: kvi op nieuwsblad.be