Toekomst kerkgebouwen komt onder de loep

Op 15 september 2017, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

De stad maakt werk van een kerkbeleidsplan, dat samen met de Izegemse kerkfabrieken ontwikkeld zal worden. “Zo willen we een langetermijnvisie ontwikkelen over de toekomst van zowel onze parochies als de kerkgebouwen. Vanuit de parochies zal denkwerk gebeuren at moet uitmonden in een visie op de toekomst van elke parochie”, zegt schepen van Financiën Tom Verbeke (N-VA). “Op basis daarvan zal de dialoog met de stad aangegaan worden om dan een concreet plan klaar te hebben over de toekomstige invulling van de diverse kerkgebouwen. Dit zal inweergeven welke kerken wel verder zullen gebruikt worden voor erediensten, welke een nevenbestemming krijgen en welke een herbestemming zullen krijgen.” Een exacte timing is nog niet bekend. De financiële toestand van onze kerkfabrieken is oké, beklemtoont de schepen. “Een unicum is dat de kerkfabriek van het Heilig Hart een overschot boekt van 18.291,40 euro. Dit komt hoofdzakelijk omdat de kerkfabriek de pastorie verbonden aan de kerk heeft kunnen verhuren aan de Sint-Jozefskliniek, die er de administratie in onderbrengt.”

Bron: PVH, KW De Weekbode Izegem, 15.09.2017, p. 20

KW De Weekbode Izegem, 15.09.2017, p. 20