Tuin Blauwhuis moet publiek park worden, kasteel beter in privéhanden

Op 23 december 2016, over deze onderwerpen: Patrimonium

IZEGEM - Kunnen we binnenkort naar het kasteel Blauwhuis voor een drankje, terwijl de kinderen spelen in het kasteelpark? Die optie wordt bekeken.

Een privé-invulling voor het kasteel Blauwhuis en een publiek kasteelpark. Daar maakt het Izegems stadsbestuur momenteel werk van. Er lopen al een tijdje onderhandelingen met de eigenaars van het kasteel over een mogelijke samenwerking. “Wij willen een passende invulling van het kasteel, gekoppeld aan een openbaar park. We denken aan kantoren of horeca in combinatie met publiek groen”, zegt burgemeester Bert Maertens (N-VA).

Het voorstel kwam op tafel in de gemeenteraad nadat de oppositie opmerkingen formuleerde op de begroting voor 2017. Raadslid Peter Defreyne (CD&V) merkte op dat er geen budget is voor het Blauwhuis. “Nochtans een voorstel van Visie 2030 dat geselecteerd werd. Het kasteel staat ondertussen bijna drie jaar leeg.”

Het stadsbestuur is niet van plan om zelf voor het park te betalen, zo klinkt het. Daarom is er geen geld ingeschreven in de begroting. Naast een privépartner zit het bestuur ook rond de tafel met de Vlaamse Erfgoedkluis, die nieuwe invulling zoekt voor leegstaand erfgoed. Eerder werd de optie geopperd om de stadsdiensten in het kasteel onder te brengen, maar dat is te duur. Het kasteel moet dringend gerenoveerd worden.

Daarom wil het stadsbestuur het kasteel in privéhanden houden en een overeenkomst treffen. “Ik verwacht een doorbraak in dit dossier in januari. In de loop van 2017 zou het park van kasteel Blauwhuis opengesteld kunnen worden”, zegt een vastberaden burgemeester.

Bron: sdi - fmr, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 23.12.2016, p. 2

Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 23.12.2016, p. 2