Vlaanderen feest !

Op 16 juni 2017, over deze onderwerpen: Cultuur

IZEGEM - Het 11-julicomité stelde haar programma Vlaanderen Feest voor. Dit jaar worden er elf activiteiten gespreid in de periode van 1 tot 11 juli.

Nick Verschoot gaf toelichting bij de diverse evenementen die uitmonden in het volksfeest op de Grote Markt op zaterdag 8 juli om 19.30 uur. Dan wordt Vlaanderen Zingt gehouden met het Izegemse koor Blush, voorafgegaan door een live optreden van Ment Party Band. “De activiteiten worden aangeboden door stad Izegem in samenwerking met Vlaanderen Feest en Izegemse verenigingen. Dit jaar zijn de blikvangers een expo ‘Grenzeloos Inspirerende Affiches’ met als thema ‘IJzerbedevaart vanaf 1923’ en een pop-up zangcafé op de binnentuin van het stadhuis aan de Korenmarkt.

De expo wordt ingeleid door Paul De Belder, voorzitter van het IJzerbedevaartcomité en loopt van 24 juni tot 11 juli in de bibliotheek.In samenwerking van het Emelgems mannenkoor De Kerels is er op woensdag 5 juli om 20 uur een pop-up zangcafé. Het publiek zingt mee en dit wordt afgewisseld met intermezzo’s van Vlaanderens Puntdichter Denis Nowé. De toegang is gratis en de deuren gaan open om 19.30 uur.

De overige activiteiten zijn de 25ste kaarting-interclubkampioenschap manillen in ’t Sok Kachtem op 1 juli om 14 uur in samenwerking met de kaartclub Damberdvrienden. Inschrijven via 051 33 73 37 van kim.decoster [at] izegem.be. Deelnemen kost 5 euro per ploeg.

Op donderdag 6 juli organiseert de dienst Izegemse Musea een Beeldenwandeling met start om 19 uur aan Eperon d’Or. Inschrijving 5 euro via 051 31 64 46 of musea [at] izegem.be. Op zondag 9 juli om 10 uur in de Sint-Tillokerk is er een eucharistieviering, opgeluisterd door koor Heilige Familie Bosmolens. In kasteel Wallemote zal op maandag 10 juli de Guldensporenprijs worden uitgereikt door Vlaams Minister-president Geert Bourgeois.

Om 20 uur wordt beiaardmuziek door Audrey Dye in de Sint-Tillokerk afgewisseld met ‘Vlammende Verhalen’ van Eliane Deforche. Luisterplek in het Bad Zwischenahnplein aan de Baron de Pélichystraat. Op dinsdag 11 juli is er de twaalfde vinkenzetting in de Meulebekestraat, parcours De Liester i. s. m. Verbond Emelgem-Kachtem. Op dinsdag 1 juli is er op het petanqueplein van ’t Mollekotje. een Meli Melo indoor i. s. m. petanqueclub De Mol.

Bron: LDB - Foto CLY, KW De Weekbode Izegem, 16.06.2017, p. 16

KW De Weekbode Izegem, 16.06.2017, p. 16