Vreemdelingen Izegem betalen vanaf 2018 taks voor A-kaart

Op 29 juni 2017, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting, Inburgering

IZEGEM - Vanaf 2018 zal een retributie geheven worden op het vernieuwen, verlengen of vervangen van de A-kaart voor vreemdelingen, die wettelijk in ons land verblijven.

Vanaf 2018 moeten vreemdelingen die in Izegem verblijven een retributie betalen voor het aanvragen van de A-kaart, een voorstel van Stefaan Sintobin (Vlaams Belang). 'De administratieve kosten moeten gedekt worden, net zoals onze andere inwoners moeten betalen voor een reispas, rijbewijs of de hernieuwing van hun identiteitskaart', vindt hij. Schepen van integratie Lothar Feys (N-VA) kon daar enigszins mee akkoord gaan, maar vond het voorstel te kort door de bocht.

'De hoogte van de retributie is veel te verregaand in functie van het extra werk dat ons vreemdelingenloket heeft. Uw voorstel ontbreekt ook aan enige sociale correctie en mist een pak nuance', aldus de schepen. Het voorstel van Sintobin werd aangevuld met het goedgekeurde amendement.

Met de goedkeuring van het voorstel is Izegem slechts de derde gemeente in Vlaanderen die een dergelijke taks oplegt. Enkel centrumstad Antwerpen en gemeente Lubbeek gingen hen voor. In Lubbeek draagt Theo Francken (N-VA) de burgemeesterssjerp. Zijn voorstel heeft Sintobin geïnspireerd.

'Het verbaast me toch dat jullie zoveel willen aanpassen aan het voorstel dat van jullie staatssecretaris afkomstig is', zegt hij. Het amendement werd uiteindelijk goedgekeurd, al stemde SP.A tegen zijn eigen meerderheid.

'Hiermee kunnen we niet akkoord gaan, anders zouden we ons sociale hart tegenspreken. In het kader van een warm onthaalbeleid en positieve integratie is dit een totaal verkeerd signaal', lichtte de fractie toe bij monde van Maureen Raedt (SP.A). Ook Groen, die van een 'pestbelasting' sprak, stemde tegen.

Vlaams Belang keurde het amendement wel goed. Zo werd het alsnog aanvaard. De retributie wordt geheven vanaf 1 januari.

Bron: sdi, De Standaard/West-Vlaanderen, 29.06.2017, p. 33

De Standaard/West-Vlaanderen, 29.06.2017, p. 33