Vriendschapsbanden worden aangehaald

Op 1 december 2017, over deze onderwerpen: Toerisme

Zilveren jumelage tussen Izegem en Belle wordt gevierd

IZEGEM - Zaal Meilief vormde het decor voor de viering van het zilveren jubileum van de jumelage tussen Izegem en het Noord-Franse Belle (Bailleul). Zowat honderd personen waren aanwezig en trokken in de namiddag naar Eperon d’Or.

Burgemeester Bert Maertens nam als eerste het woord. “Dit weekend vieren we feest. Gisteren waren we te gast op een plechtigheid in Belle, vandaag is Izegem aan de beurt om het zilveren jubileum van de jumelage te vieren.”

“Izegem bouwde door de jaren heen verschillende partnerschappen uit. Naast Belle zijn er deze met Bad Zwishenahn en Hilders in Duitland, Hotton in Wallonië en Zlín in Tsjechië.”

“De officiële oorkonden werd op 18 januari 1992 in Belle en één week later in Izegem ondertekend. Voor onze stad gebeurde dat door toenmalig schepen van Cultuur en Externe Relaties Erik Vandewalle. Het was Izegemnaar Walter Vandewaetere die vijf jaar eerder de cultuurraad warm maakte voor contacten met Belle. Zonder zijn enthousiasme zouden we hier vandaag wellicht niet zitten. Ik wens hem hiervoor uitdrukkelijk te bedanken.”

Na een eerste werkbezoek in 1987, volgden in 1988 en 1989 de eerste uitwisselingen: contacten tussen jongeren, deelname aan boekenbeurzen en muzikale aanwezigheid van de harmonie Municipale de Bailleul aan het herfstmuziekfestival.

Groep vrijwilligers

Om de jumelage levendig te houden kan men op een enthousiaste groep vrijwilligers rekenen.

Er zijn projecten met lopende expo van kunstenaars uit Belle en Izegem in Meilief, er was het gezamenlijk petanquetornooi, de jaarlijkse afvaardiging van Belle op de seniorendag, de uitwisseling via de onderwijsklassen en het Europees Dorp tijdens de Batjes.

De delegatie bracht nog een bezoek aan het fraaie schoenen- en borstelmuseumsite Eperon d’Or. Burgemeester van Belle Marc Deneuche had woorden van dank en excuses dat hij de Nederlandse taal niet machtig is.

Na een intermezzo op hobo door Liske Herbots, werden de akten opnieuw ondertekend. Ook de voorzitster van het comité ER van Izegem Marleen Eeckhout en Jean-André Vandelannoote van Belle mochten de akten mee ondertekenen.

Er werden ook geschenken uitgewisseld. Ook de partnersteden van Belle waren vertegenwoordigd: Werne en Kyritz uit Duitsland en Walcz uit Polen.

Met de eerstgenoemde is Belle al een halve eeuw gejumeleerd en dat werd dan ook uitvoerig gevierd.

Bron: LDB - Foto Frank, KW De Weekbode Izegem, 01.12.2017, p. 19

KW De Weekbode Izegem, 01.12.2017, p. 19