U bent hier
Meer ongevallen met gewonden en dodelijke afloop in Izegem in 2016
In Izegem vonden in 2016 meer ongevallen met gewonden en doden plaats dan in 2015. Dat blijkt uit de jaarlijkse verkeersveiligheidsanalyse van de politiezone RIHO.
“In 2016 waren er drie doden te betreuren in het Izegemse verkeer. Eén dodelijk ongeval gebeurde in de Lodewijk de Raetlaan. Er was ook een dodelijk slachtoffer op de N36 en tijdens de kermisweek werd een bestuurder in de Prins Albertlaan onwel en stierf in de wagen”, zegt hoofdinspecteur Miguel Beauprez. “Ook het aantal zwaargewonden en lichtgewonden steeg vorig jaar ten opzichte van 2015.”
“In de loop van de voorbije tien jaar is het aantal ongevallen met doden en gewonden gelukkig globaal sterk verminderd, maar de stijging in 2016 volgen we zeker op”, verduidelijkt schepen van Mobiliteit Kurt Himpe (N-VA).
“Iedereen is verantwoordelijk voor verkeersveiligheid”
Bij de ongevallen is het altijd nuttig te weten wat de omstandigheden waren. “Iedereen is verantwoordelijk voor verkeersveiligheid”, zegt de mobiliteitsschepen. “Niet alleen het gedrag van elke weggebruiker speelt een rol, ook de verkeersomstandigheden en maatregelen die de overheid kan nemen en de controle door de politie.”
“Jammer genoeg volstaan ingrepen niet altijd en is het gedrag van de weggebruikers de hoofdoorzaak. Van alle ongevallen met lichamelijk letsel in 2016 was in 18 procent sprake van een betrokkene onder invloed van alcohol”.
Maatregelen
Schepen Himpe bevestigt dat ook de gemeentelijke overheid een rol op zich moet nemen. “Alle ongevallen met letsel en doden worden jaarlijks geanalyseerd om na te gaan of er op de plaats van het ongeval bijkomende maatregelen nodig zijn. In het kader van het Save Charter wordt er ook trimestrieel een statistiek opgemaakt zodat korter op de bal kan gespeeld worden”, aldus de schepen en de hoofdinspecteur. “We zijn al een tijd bezig met overleg om elke specifieke schoolomgeving te bekijken. Aan een aantal scholen zijn bijkomende maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren of de situatie duidelijker te maken.”
Op vraag van de stad Izegem zal de politiezone ook een mobiele flitsbak aankopen zodat op meer plaatsen de snelheid kan gecontroleerd worden. “De resultaten van de alcoholcontroles tonen ook aan dat hierop verder moet ingezet worden”, zegt hoofdinspecteur Beauprez.
“De verkeersveiligheid in bepaalde straten waar veel ongevallen met lichamelijk letsel voorkomen, zal in de nabije toekomst door infrastructurele werken ook verbeteren, zoals in de Roeselaarsestraat en de Leenstraat. Daarnaast proberen we ook de situatie in andere straten en op kritieke punten te verbeteren. In Izine en in de mobiflits zetten we ook regelmatig bepaalde verkeersaspecten in de kijker om nog meer te sensibiliseren. Maar één zaak blijft: zich houden aan de verkeersregels kan veel kwaad voorkomen”, besluit schepen Himpe.
Tabel 1: overzicht aantal ongevallen met doden en gewonden
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Ongevallen met doden | 1 | 0 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 0 | 3 |
Ongevallen met lichamelijk letsel | 131 | 141 | 119 | 118 | 108 | 129 | 107 | 104 | 85 | 99 |
Tabel 2: aantal zwaar- en lichtgewonden
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Zwaargewonden | 13 | 17 | 16 | 14 | 12 | 28 | 17 | 19 | 9 | 10 |
Lichtgewonden | 143 | 164 | 137 | 122 | 121 | 129 | 107 | 101 | 99 | 103 |
Tabel 3: top tien Izegemse straten met ongevallen met doden en gewonden
Straat | Aantal ongevallen met lichamelijk letsel |
Roeselaarsestraat | 11 |
N36 | 7 |
Noordkaai | 6 |
Nederweg | 5 |
Dirk Martenslaan | 5 |
Prins Albertlaan | 4 |
Gentseheerweg | 3 |
Baronstraat | 3 |
Meensesteenweg | 3 |
Baronielaan | 3 |