Incidenten met Noord-Fransen in Izegems openluchtzwembad: voortaan permanent toezicht door politie en veiligheidsagenten

Op 10 augustus 2018, over deze onderwerpen: Veiligheid

Burgemeester Bert Maertens (N-VA) neemt nieuwe, bijkomende veiligheidsmaatregelen om de rust in en rond het openluchtzwembad in Izegem te garanderen. Het toegangsverbod voor amokmakers, de geregelde aanwezigheid van de politie en de controle van tassen en rugzakken leidde de afgelopen twee weken al tot beduidend minder incidenten met Noord-Franse jongeren. Het stadsbestuur wil het asociaal en ergerlijk gedrag echter zo snel mogelijk helemaal zien verdwijnen. Daarom komt er vanaf zaterdag tot het einde van de zomervakantie ’s namiddags permanent politietoezicht op de ligweide en huurt de stad veiligheidsagenten in voor toegangscontrole en bewaking.

Na enkele recente incidenten met Noord-Franse jongeren in het openluchtzwembad van Izegem nam burgemeester Bert Maertens (N-VA) twee weken geleden maatregelen die de veiligheid in en rond het zwembad moesten verbeteren. Vijftien amokmakers, allen jongeren uit de regio van Roubaix en Hem in Noord-Frankrijk, kregen sindsdien een toegangsverbod. De politie deed geregeld een rondgang op het terrein en de tassen van bezoekers werden gecontroleerd op alcohol of drugs.

Zwembad in de eerste plaats voor plezier Izegemse gezinnen

“Die maatregelen werpen hun vruchten zeker af. Onze redders melden me dat het aantal incidenten met Noord-Franse jongeren sterk is verminderd. Maar we zijn er nog niet. Ik wil dat elk Izegems gezin met plezier naar ons openluchtzwembad komt voor een namiddag plezier. Dat plezier wordt nog steeds al te vaak verstoord door asociaal en baldadig gedrag, zelfs al in de wachtrij voor de ingang. We merken bovendien dat mensen nog steeds roken, wat verboden is. Sommigen slagen er ook in om drugs of alcohol binnen te smokkelen via het park, door of over de omheining van het zwembad en de ligweide. Ook dat moet definitief gedaan zijn. Daarom schakelen we private veiligheidsagenten in en zal de politie ’s namiddags permanent mensen ter plaatse houden om toezicht te houden en indien nodig op te treden”, verduidelijkt burgemeester Bert Maertens.

Politie permanent aanwezig op ligweide

De parkzone rond het openluchtzwembad wordt afgesloten met werfhekken, waardoor het binnensmokkelen van verboden producten op de ligweide verleden tijd moet zijn. De controle van de tassen rugzakken door de ingehuurde veiligheidsagenten wordt verplaatst naar de zone voor de ingang van het sportcomplex. De politie zal ook daar zichtbaar aanwezig zijn, zodat potentiële amokmakers daar al worden afgeschrikt en er kordaat kan opgetreden worden als er drugs zijn aangetroffen. De politie houdt tussen de openingstijd en de vooravond permanent toezicht op de ligweide. Daarna nemen de veiligheidsagenten dat toezicht over en komt de politie nog geregeld langs voor een rondgang met een politiehond. Op de ligweide en in het zwembad hanteert de politie een nultolerantiebeleid voor wie de interne regels overtreedt en rookt, drugs gebruikt of alcohol nuttigt.

“We doen er alles aan om zwemmen in ons openluchtzwembad plezant te houden. Daarom moeten de amokmakers er definitief uit. Ikzelf en velen met mij zijn hun gedrag kotsbeu. Dat we daarvoor de politie nog meer moeten inschakelen dan nu en zelfs dure privéveiligheidsagenten moeten inhuren, is bijzonder jammer, maar het is dan maar zo. Ik hoop dat we zo opnieuw een positieve uitstraling kunnen geven aan ons zwembad, een grote troef voor onze stad en onze inwoners”, besluit de burgemeester.