Izegem slaat en zalft met meerjarenplan

Op 22 november 2013, over deze onderwerpen: Financiën en Begroting

Het stadsbestuur van Izegem stelde zijn meerjarenplan voor. De stad moet zwaar snoeien in de uitgaven. Maar door tegelijk nieuwe inkomsten aan te boren is er ook ruimte om een aantal doelstellingen te realiseren.

Het werd een marathonzitting van de commissie van Financiën woensdagavond in het JOC. Voor het eerst staafde het nieuwe bestuur haar intenties ook met cijfers. Die zetten meteen de toon, want de stad gaat momenteel gebukt onder een totale schuldenlast van 44 miljoen euro. 'En hiermee zitten we tien miljoen hoger dan de gemiddelde Vlaamse gemeente', becijferde burgemeester Bert Maertens (N-VA) die samen met schepen van Financiën Filip Motte het overzicht gaf.

Een rist maatregelen dringt zich dan ook op, want de nieuwe manier van boekhouden die er zit aan te komen verplicht een financieel evenwicht. Er wordt dan ook in de eerste plaats gekeken om de werkings- en personeelskosten te temperen en ook minder kwistig met allerhande subsidies te strooien. Tegelijk worden ook nieuwe inkomsten aangeboord en mede daardoor lukt het om de personenbelasting en onroerende voorheffing niet te moeten laten stijgen. Geven en nemen liepen als een rode draad door de presentatie.

Klappen bij cultuur

De Izegemnaar zou al bij al weinig mogen merken van die ingrepen. Toch zijn er enkele uitschieters zoals het samensmelten van het Herfstmuziekfestival en Izegem Zomert. Beide evenementen wisselen elkaar momenteel af. Vanaf 2016 wordt het nieuwe festival afgewisseld met Autoloos Gordelen, dat nu een jaarlijks evenement is. Erg jammer vindt Willy Vanfleteren, voorzitter van het Herfstmuziekfestival, dat niet. 'Het blijft een tweejaarlijks evenement, over de details moeten we nog vergaderen', zegt hij.

De CD&V-fractie is niet te spreken over het afschaffen van het subsidiereglement voor podiumkunsten. 'Die werden vroeger in het leven geroepen om een inhaalbeweging te doen tegenover de sport. Koren, toneel- en muziekmaatschappijen konden tot 30 procent subsidie krijgen bij aankoop van een instrument of kledij en dat valt nu weg', zegt raadslid Dirk Van Walleghem (CD&V).

'Dat is jammer', zegt voorzitter Geert Bruneel van de Koninklijke Harmonie van de Congregatie. 'We begrijpen wel dat er ergens bespaard moet worden en in acute nood zullen we niet komen, maar toch is het spijtig.'

Bron: Het Nieuwsblad