Izegem voorop in strijd tegen klimaatopwarming

Op 22 november 2017, over deze onderwerpen: Energie, Mobiliteit, Ruimtelijke ordening
Bert Maertens - foto: Anne Deknock

Izegem ondertekent het burgemeestersconvenant voor klimaat en energie. Dat besliste de gemeenteraad dinsdagavond laatstleden. Door die ondertekening neemt de stad het engagement om tegen 2030 de CO2-uitstoot in Izegem met minstens 40 procent te verminderen. De stad werkt daartoe heel concrete maatregelen uit die de komende jaren moeten worden uitgevoerd. Er komt ook een participatietraject waarbij de stad bij de Izegemnaar zal peilen naar concrete ideeën en voorstellen.

Klimaatverandering is één van de grootste wereldwijde uitdagingen van onze tijd. Ook hier zijn de effecten van de klimaatopwarming steeds meer voelbaar: een watertekort in periodes van droogte zoals afgelopen zomer of wateroverlast en een grotere kans op overstromingen zijn slechts enkele voorbeelden. Onmiddellijke actie op alle bestuursniveaus, van de Europese Unie tot de gemeente, is nodig. De stad wil zijn verantwoordelijkheid nemen en maakt – samen met onze inwoners – een concreet actieplan in het kader van het zogenaamde Burgemeestersconvenant voor klimaat en energie. De duizenden steden en gemeenten in de wereld die het convenant ondertekenen, engageren zich om de CO2-uitstoot tegen 2030 met ten minste 40% te verminderen en om hun grondgebied meer weerbaar te maken tegen de klimaatverandering.

Geen holle woorden, wel concrete daden

“Izegem is vandaag al heel bewust bezig met de strijd tegen de klimaatopwarming. Meer bos en groen in de stad, waardoor er meer bomen en planten zijn die CO2 opnemen. Minder energieverbruik in de stadsgebouwen, door vervanging van energieverslindende installaties. Meer mensen motiveren om de wagen vaker in te ruilen voor de fiets, door te zorgen voor veilige fietsverbindingen bijvoorbeeld. Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe we de doelstelling van het burgemeestersconvenant vandaag al concreet maken”, legt burgemeester Bert Maertens uit.

Maar nu wil het stadsbestuur nog een stevig tandje bijsteken, met extra maatregelen. “We maken ons engagement harder. Ik wil ook persoonlijk mijn schouders onder dit project zetten en samen met de bevoegde schepenen van onder andere Energie, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Mobiliteit een sterk actieplan uitwerken. Zo bekijken we de mogelijkheden om zonnepanelen op de stedelijke gebouwen te plaatsen, willen we volgend jaar starten met het deelfietsproject Blue-bike en gaan we autodelen aanmoedigen, investeren we fors om onze gebouwen en openbare verlichting nog energiezuiniger te maken, gaan we pleinen groener aanleggen, realiseren we nieuwe fietsverbindingen, enzovoort. Er komt ook een inspraaktraject, waarbij we met onze inwoners aan tafel gaan zitten om heel concrete maatregelen uit te werken. De eerste afspraak vindt plaats op 21 februari. Meer concrete informatie daarover volgt”, besluit de burgemeester.