N-VA realiseert verandering op traject Mezegemstraat-Manestraat

Op 21 mei 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Binnenkort zal op het traject Mezegemstraat-Manestraat een viertal veranderingen worden gerealiseerd.  Het traject heeft de laatste jaren te kampen met toegenomen verkeersbelasting wegens opeenvolgende werken op andere verbindingswegen tussen Roeselare en Ingelmunster.

“Reeds langer is er bij de bewoners van het traject Mezegemstraat-Manestraat een toenemende ongerustheid betreffende de veiligheid door het toegenomen verkeer en aangehouden snelheid,” stelt gemeenteraadslid Nick Verschoot (N-VA).  Er gebeurden dan ook jammer genoeg reeds een reeks ongevallen.

Deze terechte ongerustheid was voor N-VA dan ook de motivatie om hier in te grijpen.  Een tijd geleden werd in dialoog gegaan met alle buurtbewoners.  Vanuit deze dialoog werden nu een aantal concrete maatregelen beslist die zowel het traject moeten ontmoedigen, veiliger maken en snelheidsremmend moeten werken.

Vluchtheuvel en fietssugestiestroken op Brug over E403 in Rhodesstraat

“De brug die in het verlengde van de Kachtemstraat in Roeselare ligt heeft momenteel twee aftakkingen in de richting van de Mezegemstraat.  Door het aanleggen van een verlaagde vluchtheuvel moet een afremmend effect gecreëerd worden.  Op die manier hopen we ook van daar nog verdere ongevallen te vermijden. Bijkomend worden ook fietssuggestiestroken aangebracht op het kruispunt.”

Verkeersplateau kruispunt Mezegemstraat-Manestraat-Hogestraat

Ter hoogte van het kruispunt van de Mezegemstraat met de Manestraat en de Hogestraat zal een verkeersplateau worden gerealiseerd.  Op dat kruispunt geldt voorrang van rechts en het verkeersplateau zal er het verkeer afremmen.

Uitstulping kruispunt Binnenstraat-Manestraat

Op het kruispunt van de Binnenstraat en de Manestraat komt een uitstulping. Hierdoor moeten we realiseren dat de gebruikers van de trage weg tussen Binnenstraat en Hogestraat dit op een veiliger manier kunnen doen.  Ook zal extra markering aangebracht worden om de aanwezigheid van fietsers onder de aandacht te brengen. “We zijn heel blij dat ook iets zal gedaan worden aan de bescherming van de gebruikers van de trage weg die uitkomt in de Binnenstraat”  zegt N-VA – ondervoorzitter Frederick Verhaeghe. Pas als deze voldoende veilig is, kan deze verder gepromoot worden.

Op het traject zullen ook bloembakken geplaatst worden.

Deze moeten de weg smaller doen lijken en voorkomen dat automobilisten uitwijken op de rijstroken naast de rijweg.  Deze moeten ook de aanwezige Jersey-blokken vervangen in de Manestraat.  We realiseren hiermee een visueel aantrekkelijker resultaat, een afremmend effect en een veiliger situatie voor voetgangers.  Die zullen zich niet langer op de rijweg moeten begeven ter hoogte van de bloembakken.

“Daarnaast werden op Vlaams niveau de budgetten goedgekeurd voor werken op de Noordkaai. De realisatie van bypassen aan de op- en afritten van de E403 moeten vlotter verkeer van en naar de E403 mogelijk maken en deze verkeersader grotendeels ontstoppen. De realisatie is gepland in 2019 en moet de verkeersbelasting op de sluipwegen verminderen”, zegt Vlaams parlementslid en burgemeester Bert Maertens (N-VA). “Intussen is ook het nieuwe flitstoestel van de politiezone RIHO in gebruik genomen. Daardoor kunnen we op smallere wegen ook snelheidscontroles uitvoeren en intussen werd op de Kachtemse sluipwegen het toestel ook al ingezet”, besluit schepen van Mobiliteit Kurt Himpe (N-VA).