N-VA West-Vlaanderen dringt aan op meer sporen voor goederen

Op 22 juni 2016, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Mobiliteit, Provincie

Volgens N-VA West-Vlaanderen is er nood aan meer spooraansluitingen naar bedrijven en bedrijventerreinen. Dat zegt provincieraadslid Kurt Himpe. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen geeft wel te kennen bezig te zijn aan een nieuwe strategie.

West-Vlaanderen bezit momenteel zeventien spooraansluitingen naar bedrijven en bedrijventerreinen waarvan al tien in de Haven van Zeebrugge. "In de provincie West-Vlaanderen zal een inhaalbeweging nodig zijn om meer goederentransport via het spoor te laten verlopen", aldus Himpe. Er werden de voorbije periode ook een aantal spoorontsluitingen afgeschaft, zoals de bedrijvenaansluiting met CNH in Zedelgem, Galloo in Komen, Holvoet in Heule en de goederenkoer in Poperinge die er was in functie van de vroegere suikerbietentrein.

Himpe dringt bij gedeputeerde Jean de Bethune (CD&V) aan om via de POM proactief te werken inzake spooraansluitingen voor het goederenverkeer. Die stelt dat de POM West-Vlaanderen in de komende periode vooral zal focussen op de verdere activering van goederenvervoer per spoor om te garanderen dat de bestaande spooraansluitingen behouden blijven. "Geen overbodige luxe", aldus Kurt Himpe, "want elke spooraansluiting die verdwijnt, maakt weinig kans ooit opnieuw geactiveerd te worden."

Spaken op grote knooppunten

Gedeputeerde de Bethune laat ook weten dat de POM bezig is met een hub-and-spoke-strategie, waarbij kleine aansluitingen zullen dienen als een soort spaken op grote knooppunten die dan als regionale hubs moeten fungeren. Er zal ook een investeringsdossier opgemaakt worden voor een dergelijke hub op de LAR in Rekkem.

 

N-VA West-Vlaanderen dringt aan op meer sporen voor goederen

 

Bron: Belga; kw.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is