Nieuwe regels leggen nachtwinkels aan banden

Op 17 december 2014, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Veiligheid

IZEGEM - De nachtwinkels in Izegem worden aan banden gelegd. De gemeenteraad keurde een reglement in die zin goed. Bepaalde nieuwe regels zijn ook van toepassing op Izegemse horecazaken.

De nachtwinkels in Izegem blijven een hot item. Diverse keren al werden ze in een adem genoemd met het onveiligheidsgevoel in het stadscentrum. 'Er is wel degelijk een link tussen sterke drank en vechtpartijen', zegt burgemeester Bert Maertens (N-VA).

'Bovendien is het zelfs bewezen dat er een verband is tussen nachtwinkels en criminele feiten. Het is geen stigmatisering, gewoon de realiteit. Sinds 2011 tellen we jaarlijks een tiental dergelijke feiten. Vandalisme, drugsdelicten, zedenfeiten, geweld. Maar wettelijk kunnen we de verkoop van sterke drank niet verbieden in de nachtwinkels. Daarom werkten we een reglement uit.'

Lang geïnformeerd

Officieel heet het reglement 'de administratieve verordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie'. Dat laatste slaat op eventuele telefoonwinkels die zich zouden willen vestigen, maar die zijn er op heden niet in Izegem.

'We hebben ons overal geïnformeerd om het reglement op te stellen, daarom duurde het even tot het tot stand kwam', zegt de burgemeester. Het reglement legt enkele maatregelen op, van het voorzien van een afvalemmer over de leveringsuren tot het verbod om alcohol in de zaak te verbruiken. Ook is er een zone afgebakend waarin nachtwinkels mogen komen: die omvat het stadscentrum, tot de Baronstraat in Emelgem en de Rijksweg langs de andere kant van de stad. De vier huidige zaken vallen daarbinnen.

Nieuwe dergelijke winkels moeten zich op minimaal 500 meter van een andere nachtwinkel bevinden. Uitbater Bhajan Singh van de nachtwinkel in de Baron de Pélichystraat kan opgelucht ademhalen. 'Een verbod op de verkoop van alcohol zou mijn zaak niet meer rendabel maken', zegt hij. Er komt nu een overgangsperiode zodat de winkels zich kunnen aanpassen. De raad keurde het reglement algemeen goed.

Bepaalde onderdelen werden ook in een uitbreiding van het stedelijk gecoördineerd politiereglement meegenomen. Dat slaat op de horeca. Het gaat dan om brandveiligheid, schuldenlast, hygiëne of sociale zekerheidsbijdragen. Voor de horeca is in een overgangsperiode van twaalf maanden voorzien.'We benadrukken nogmaals dat het niet om pestmaatregelen gaat, maar om een stok achter de deur voor de zaken die zich niet aan de regels houden', klonk het nog.

Bron: Frank Meurisse, Het Nieuwsblad/Roeselare-Tielt-Izegem, 17.12.2014, p. 24