U bent hier
Stad Izegem introduceert mobiel parkeren via 4411
Vanaf 15 juli kan je ook in de stad Izegem betalend parkeren via een app of sms. De stad maakt daarvoor gebruik van het systeem 4411. Je start en stopt je parkeersessie via de app of een sms en betaalt een bedrag op basis van je werkelijke parkeertijd.
Op vandaag kan er in de stad Izegem enkel betalend geparkeerd worden met muntstukken aan een automaat. “We stellen echter vast dat veel mensen vaak geen muntstukken op zak hebben, onder andere door de coronacrisis. Daarnaast geraakt betalen via een app op de smartphone meer en meer ingeburgerd”, vertelt schepen van Financiën Tom Verbeke. Daarom breidt de stad de betaalmogelijkheden uit met sms- en mobiel parkeren via 411. Deze manier van betalen zal kunnen worden toegepast vanaf 15 juli.. Er zijn heel wat voordelen verbonden aan mobiel parkeren: je moet niet meer op zoek naar een automaat, je hebt geen kleingeld meer nodig en je betaalt enkel de werkelijke parkeertijd. De installatie van de app is gratis en de parkeertarieven zijn dezelfde als aan de automaat. Betalen aan de automaten blijft wel mogelijk.
Hoe werkt het?
Om mobiel te kunnen parkeren moet de app 4411 op je smartphone geïnstalleerd zijn. Je start en stopt je parkeersessie via de app en betaalt een bedrag op basis van je werkelijke parkeertijd. Zo moet je niet vooraf inschatten hoelang je in de stad zult vertoeven. Wie een abonnement heeft bij Proximus, Scarlet of Orange kan de parkeersessie ook starten en stoppen via een sms naar 4411. Je betaalt ook via deze methode een bedrag op basis van je werkelijke parkeertijd.
Wie gebruik maakt van 4411 moet dus ook geen ticket meer achter de vooruit leggen. “De parkeerwachters zien op basis van het kenteken van de wagen of een geldige parkeersessie actief is en hoe lang de wagen er mag staan”, zegt schepen Verbeke.