U bent hier
Stimulans voor binnenvaart
ROESELARE - Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft groen licht gegeven voor de plannen om een nieuwe terminal te bouwen langs het kanaal Roeselare-Leie.
De nieuwe binnenvaartterminal aan Schaapbrugge, die vanaf 2019 in gebruik moet zijn, krijgt een kaaimuur van 227 meter lang. “De capaciteit loopt op tot gemiddeld 73.000 ton aan bulkgoederen en 63.000 kubieke meter palletgoederen”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger en Izegems burgemeester Bert Maertens (N-VA).
Voor containertransport over het water blijft de River Terminal in Wielsbeke het laad- en lospunt. Voor bulk en paletten komt er dus een extra verdeelpunt. De nieuwe terminal moet meer transport en ook het vervoer
van grotere volumes over het water mogelijk maken. Het is een goedkoper en milieuvriendelijker alternatief dan vrachtverkeer over de weg.
Het kostenplaatje van de River Terminal Roeselare wordt geraamd op 5,5 miljoen euro. De financiering moet deels door Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) en deels door River Terminal Wielsbeke (RTW) gebeuren, die de Roeselaarse terminal zal exploiteren. Er zijn ook plannen om de Sasbrug in Izegem, naast Schaapbrugge, te ontwikkelen voor watergebonden activiteiten. “Zo kan er een soort regionaal bedrijventerrein aan het water ontstaan”, besluit Maertens.
Bron: sdi, Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, 09.02.2017, p. 5